Youxian Li ved Klinmed er en av årets unge forskertalenter

Postdoktor Youxian Li får åtte millioner kroner gjennom Forskningsrådets program Forskerprosjekt for unge talenter (FRIPRO). Li skal i sitt prosjekt forsøke å forstå hvordan cytotoksiske T-lymfocytter (CTL) forårsaker celledød ved kreft.

Bildet kan inneholde: organisme, astronomisk objekt, vann, vitenskap, mønster.

Youxian Li skal forsøke å forstå hvordan cytotoksiske T-lymfocytter (CTL) forårsaker celledød ved kreft. Illustrasjonsfoto: National Cancer Institute on Unsplash

– Jeg er veldig heldig og takknemlig over å motta denne tildelingen tidlig i min forskerkarriere, sier Youxian Li.

Postdoktor Youxian Li. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

– Jeg er også takknemlig for all støtte og hjelp fra menneskene rundt meg, spesielt min nåværende veileder professor Kjetil Taskén, legger han til.

Li er postdoktor ved Institutt for kreftforskning ved Institutt for klinisk medisin.

– Tildelingen gir både meg og mine samarbeidspartnere en bekreftelse på at vi nok er på rett vei. Den fungerer også som en påminnelse for oss om å fortsette arbeidet vårt, omfavne utfordringene underveis, og forhåpentligvis levere god vitenskap til slutt, sier han.

Immunterapi fører til at CTL-er dreper kreftceller

Hovedmålet med kreftbehandlinger er å sørge for at kreftcellene dør.

Immunterapi er en av de mest vellykkede formene for kreftbehandling. Mange immunterapistrategier er avhengig av at såkalte cytotoksiske T-lymfocytter (CTL) kan drepe andre celler.

CTL er en type immunceller i kroppen vår som er ansvarlige for å bekjempe kreft gjennom å forårsake celledød.

– Mye forskning innen immunterapi fokuserer på hva som skjer i CTL-er eller i kontaktpunktet mellom CTL-er og kreftceller. Men det er få forskere som fordyper seg i de intrikate hendelsene i kreftcellene som fører til at de dør, forteller Li.

I dette prosjektet skal han derfor forsøke å forstå hvordan CTL-er forårsaker celledød ved kreft.

Hvilke signaler gir hvilke typer celledød?

For at CTL-er skal drepe kreftceller gjennom immunterapi, må dødssignalene aktiveres internt i cellene. Hvilke signaler gir hvilke typer celledød?

– Vi vil undersøke hvilke signaler cellene bruker i prosessen som leder frem til celledød, sier han.

– Vi vil også vurdere hvordan disse signalene påvirker immunresponser mot kreftceller, legger han til.

Skal forstyrre signalveier i kreftcellene og undersøke hva som skjer

For å gjøre dette vil Li og kolleger aktivt forstyrre utvalgte signalveier i kreftceller. Dette er signalveier som kontrollerer de forskjellige prosessene cellene gjennomgår når de dør.

Så skal forskerne undersøke hvilke konsekvenser dette får ved å bruke in vitro og in vivo-modeller.

– Dette prosjektet vil forhåpentligvis gi verdifulle verktøy og analyser som kan brukes til å utforske disse prosessene i kreftceller som fører til at de dør.

– Vi håper det også vil øke forståelsen vår for hvordan de forskjellige typene av celledød påvirker immunresponsen mot kreft.

Tildeling for å bygge opp forskere tidlig i karrieren

Målet med NFRs program Forskerprosjekt for unge talenter er å bygge opp forskertalenter i starten av karrieren. Tildelingen går til forskere under 40 år som har vist potensiale til å utføre forskning av høy vitenskapelig kvalitet.

– Vi gratulerer Youxian Li og hans fagmiljø med denne viktige tildelingen. Unge forskertalenter er en svært konkurranseutsatt arena og Youxian har allerede vist sitt talent med grunnleggende forskning på et svært høyt nivå, sier forskningsdekan Jan G. Bjaalie.

– FRIPRO-midlene er et av de viktigste tiltakene fra NFR for å stimulere til flere søknader fra norske forskere til ERC. Vi gleder oss over de nye mulighetene som denne tildelingen vil gi, sier han.

13 av de 36 FRIPRO-prosjektene som fikk midler i år var ved UiO.

Kontakt

Emneord: FRIPRO, Unge forskertalenter, Youxian Li, Kreftforskning Av Elin Lunde og Julie Nybakk Kvaal
Publisert 3. nov. 2023 07:42 - Sist endret 30. nov. 2023 15:47