Ole Andreassen leder Forskningsrådets nye porteføljestyre for helse

De 11 nye porteføljestyrene i NFR startet opp 1. januar. Professor Ole A. Andreassen leder det nye porteføljestyret for helse.

Bildet kan inneholde: font.

Porteføljestyrene i Forskningsrådet (NFR) tar beslutninger om fordeling av midler til ulike fagområder og temaer basert på NFRs strategi og prioriteringer.

Samlet kompetanse og erfaring i disse styrene skal derfor representere stor bredde. Medlemmene i styrene skal også fordeles på tvers av institusjoner og sektorer innen forskning og innovasjon i Norge.

Både fornyelse og kontinuitet i styrene

Over 800 forslag til navn ble sendt inn til NFR da de ba om innspill til de nye styrene høsten 2023. Totalt har NFR nå elleve porteføljestyrer med til sammen 115 medlemmer, som skal sitte i fire år.

Bildet kan inneholde: smil, erme, halsbånd, offisielt, hals.
Professor Ole Andreassen. Bilde: Kirsten Sjøwall.

NFR har i stor grad valgt nye perspektiver i styrenes sammensetning, med tre fjerdedeler nye medlemmer. Samtidig kontinuitet vektlagt i noen av styrene.

Én av de som har blitt spurt om å fortsette er professor Ole A. Andreassen. Han var styremedlem i styret i forrige periode, og skal nå lede det nye styret for helse i de neste fire årene.

– Jeg takket ja fordi jeg synes det er en spennende og viktig jobb, sier han.

– Det er mye midler som forvaltes, og det er viktig for helseforskningsfeltet i Norge at det foregår en ryddig og god søknadsbehandling, påpeker han.

Styrene skal sikre en objektiv og profesjonell utdeling av forskningsmidler

Gjennom porteføljestyrene sine ønsker NFR å sikre at utdeling av forskningsmidler skjer på en objektiv og profesjonell måte.

Styrene jobber med å utarbeide retningslinjer og kriterier for tildeling av midler. De er formelt ansvarlige for å vedta hvilke forskningsprosjekter som skal motta støtte, basert på relevans og kvalitet.

Porteføljestyrene skal også bidra til internasjonalisering blant annet gjennom å ta del i internasjonale utlysninger, samt mobilisere til EUs rammeprogram for forskning og innovasjon.

Målene er god folkehelse, trygge helsetjenester og konkurransedyktig helsenæring

Porteføljen innen helse dekker både helsefremmende tiltak og forebygging, og diagnostikk, behandling og rehabilitering. I tillegg ligger organisering og effektivisering av helse- og omsorgstjenestene til porteføljen, og det er et stort fokus på innovasjon.

Særlige mål for NFR innen helsefeltet er god folkehelse, trygge helsetjenester av høy kvalitet og en konkurransedyktig helsenæring.

Faglige råd til Forskningsrådets styre og administrasjon

En av styrets oppgaver er å videreutvikle porteføljen for å bidra til et bærekraftig helse-, omsorgs- og velferdstilbud til alle. Styret skal også gi faglige råd til Forskningsrådets styre og administrasjon.

– Styret skal også bidra til en del strategisk utviklingsarbeid. Vi skal utarbeide strategier for helseforskningen basert på Forskningsrådets rammer. Disse blir definert av departementene som gir bevilgninger til NFR, sier Andreassen.

Medlemmene i porteføljestyret for helse

• Ole A. Andreassen, UiO (Leder)
  • Dawit Shawel Abebe, OsloMet
  • Eirik Abildsnes, Kristiansand kommune
  • Tone Frost Bathen, NTNU
  • Eric Breit, Handelshøyskolen BI
  • Ole Jesper Dahlberg, Curida
  • Sameline Grimsgård, UiT
  • Bettina Husebø, UiB
  • Tove Klæboe Nilsen, Helse Nord RHF (Forskningssystemet)
  • Susanna Siri, UiT
  • Frode Strisland, SINTEF Digital
  • Joakim Sundnes, Simula
  • Marte Kvittum Tangen, Norsk forening for allmennmedisin
  • Annica Øygard, Folkehelseforeningen

Fakta om de nye porteføljestyrene

• Sektorfordeling
    46 % av alle styremedlemmene kommer fra UH-sektor, 17 % fra næringslivet, 22 % fra institutt-sektoren og 11 % fra offentlig sektor. Fem personer jobber helt eller delvis i helseforetak/sykehus.
  • Geografisk fordeling
    Det er en god geografisk fordeling, sett i forhold til hvordan FoU-utgiftene fordeler seg mellom fylker. Åtte av medlemmene er utenlandske.
  • Fordeling innenfor UH-sektor
    Medlemmene fra norsk UH-sektor fordeler seg på 13 ulike institusjoner. De med fleste medlemmer er NTNU, UiO, UiB og UiT. Sju medlemmer er fra utenlandske UH-institusjoner.
  • Fordeling innenfor instituttsektor
    Det er i alt 24 medlemmer fra instituttsektoren. Disse fordeler seg på 19 ulike institutter.
  • Kjønn og alder
    Det er 49 % kvinner og 51 % menn blant styremedlemmene, og aldersspennet er fra 32 til 66 år, med en gjennomsnittsalder på 52 år.
  • Habilitet
    For å være beslutningsdyktig må minst halvparten av medlemmene være habile og delta i beslutningen. Styresammensetning har en bredde som vil ivareta dette.

Kilde: Forskningsrådet

Publisert 30. jan. 2024 14:39 - Sist endret 30. jan. 2024 14:39