Prestisjetung forskningspris til Knut Dahl-Jørgensen

Professoren mottok The Knud Lundbæk Award for 2024 for sine viktige bidrag innenfor diabetesforskning.

Bildet kan inneholde: smil, briller, organ, blå, frakk.

Knut Dahl-Jørgensen (t.h) fikk prisen fra presidenten i den skandinaviske diabetesforeningen Scandinavian Society for the Study of Diabetes (SSSD), professor Bjørn Olav Åsvold. Foto: SSSD.

– Dette var veldig stas og en stor ære, sier Knut Dahl-Jørgensen, professor emeritus ved Universitetet i Oslo og overlege ved Barne- og ungdomsklinikken på Oslo universitetssykehus.

Pris til fremragende nordiske diabetesforskere

The Knud Lundbæk Award deles ut av den skandinaviske diabetesforeningen Scandinavian Society for the Study of Diabetes (SSSD). Prisen går til en forsker som har gjort betydningsfulle bidrag innen eksperimentell eller klinisk diabetesforskning. Hoveddelen av forskningen skal være utført i de nordiske landene.

Prisen har blitt delt ut hvert år siden 1985 til fremragende nordiske diabetesforskere. Knut Dahl-Jørgensen er den tredje norske forskeren som får denne prisen.

Prisen ble delt ut på SSSDs årsmøte i Oulo, Finland i slutten av mai.

Virus som årsak til diabetes type 1

​Dahl-Jørgensen mottok prisen for sine viktige bidrag innenfor eksperimentell og klinisk diabetesforskning. Hans arbeid har blitt anerkjent for sitt bidrag til å utvide forståelsen av sykdommens kompleksitet.

Studiene hans fokuserer på rollen til virus som årsak til type 1-diabetes. Han og gruppen hans har forsket på diabetes type 1 hos barn og unge i over 20 år, og har gjort flere viktige funn.

I 2023 publiserte gruppen en studie som viste at ved å gi antivirale medikamenter til barn og unge med nyoppdaget diabetes type 1, var det mulig å bevare insulin-produksjonen i kroppen.

– Studien gir håp om at det er mulig å bremse, og kanskje etter hvert forebygge diabetes type 1, forteller Dahl-Jørgensen.

Leter etter diabetes-antistoffer hos slektninger

Professoren deltar også i EU-prosjektet INNODIA, og det skandinaviske prosjektet DiaUnion. I prosjektene skal forskerne screene nære slektninger av pasienter med diabetes type 1 for å se om de har diabetesantistoffer, og dermed pr-diabetes.

– Målet er å kunne forebygge sykdommen, for eksempel ved å gi antivirale medikamenter tidligere i sykdomsprosessen, sier han.

Forskningsgruppen arbeider nå med nye søknader for å gjennomføre slike studier.

Instituttet gratulerer

Instituttleder Dag Kvale roser prisvinneren.

– Vi gratulerer Knut Dahl-Jørgensen med denne velfortjente anerkjennelsen! Knuts mangeårige forskning på diabetes og nyligere banebrytende funn med mulige virale årsaker er imponerende, sier han.

– Det blir spennende å følge denne forskningen videre, og hva dette kan bety for pasientene.

Emneord: Diabetes, insulin, virus, Knut Dahl-Jørgensen
Publisert 31. mai 2024 09:51 - Sist endret 31. mai 2024 09:51