English version of this page

Anthony Mathelier blir ny assisterende direktør ved NCMM

Gruppeleder Anthony Mathelier ved NCMM blir ny assisterende direktør ved sentret, kombinert med en stilling som Professor II ved Senter for Bioinformatikk.

Portrettbilde av Anthony Mathelier

NCMM's nye assisterende direktør, Anthony Mathelier. Foto: Oda Hveem

Mathelier ønsker å promotere mentorskap og samarbeid

Mathelier leder i dag Computational Biology & Gene Regulation-gruppen ved NCMM, og vil fortsette som gruppeleder i tillegg til stillingen som assisterende direktør. Å promotere et positivt arbeidsmiljø med fokus på samarbeid har lenge vært en prioritet for Mathelier, og vil fortsette å være en viktig motivasjon for arbeidet hans videre.

– Jeg ser veldig frem til å gå inn i en ny rolle ved NCMM, og vil fokusere på å promotere mentorskap, interdisiplinært samarbeid, samt bygge opp et solid nettverk for translasjonell beregningsbiologi. Ved å jobbe tett sammen med andre institusjoner og organisere arrangementer, håper jeg å danne et aktivt nasjonalt miljø for bioinformatikk, sier Mathelier.

Som assisterende direktør vil Mathelier jobbe tett med direktør Janna Saarela.

– Vi ved NCMM er glade for at Anthony Mathelier tar på seg rollen som assisterende direktør. Jeg ser veldig frem til å jobbe med ham for å videreutvikle NCMM’s forskningsstrategi, nettverk og vitenskapelige ekspertise, sier Saarela.

Mathelier-gruppen bruker beregningsbiologi for å forstå sykdomsutvikling

Forskningsgruppen til Mathelier jobber for å bedre forståelsen av den ikke-kodende delen av genomet vårt, som er vist å spille en viktig rolle i reguleringen av genuttrykk. Ved å studere denne delen av DNAet vårt, håper de å få innsikt i hvordan forstyrrelser i uttrykket av ulike gener kan føre til utvikling av sykdommer slik som kreft.

Målet deres er å kombinere eksperimentelle og bioinformatiske metoder for å analysere pasientprøver. Ved hjelp av grunnforskning ønsker de å forstå av hvordan gener reguleres, og hva som skjer når reguleringen går galt. Slik kunnskap kan så brukes for å avdekke mekanismene bak sykdomsutvikling, og på sikt ha en innvirkning på diagnostiering, behandling eller forebygging av ulike sykdommer.

Mathelier har tette bånd til både sykehuset og det bioinformatiske miljø

For å oppnå målene til forskningen sin, samarbeider Mathelier-gruppen tett med forskere ved Oslo Universitetssykehus. I tillegg har han en bistilling ved Avdeling for Medisinsk Genetikk ved Oslo Universitetssykehus.

Stillingen som assisterende direktør er kombinert med en deltidsstilling som Professor II ved Senter for Bioinformatikk, under Instituttet for Informatikk ved Universitetet i Oslo. Mathelier vil tiltre stillingen som assisterende direktør fra og med 1. Mars, 2023.

Anthony Mathelier

Mathelier-gruppen