English version of this page

Det nordiske EMBL-partnerskapet fornyes for 10 nye år

Det nordiske EMBL partnerskapet innen molekylærmedisin samlet i Helsinki for å feire signeringen av en ny 10-års avtale mellom EMBL og universitetene i Oslo, Helsinki, Århus og Umeå.

Gruppebilde av direktørene og rektorene som utførte signering av avtalen

Den nye 10-års avtalen for det nordiske EMBL-partnerskapet innen molekylærmedisin ble signert av (fra venstre til høyre): Janna Saarela (direktør, NCMM), Svein Stølen (rektor, Universitetet i Oslo), Edith Heard (generaldirektør, EMBL), Poul Nissen (direktør, DANDRITE), Eika Berit (prorektor, Aarhus Universitet), Hans Adolfsson (rektor, Umeå Universitet), Oliver Billker (Direktør, MIMS), Mark Daly (direktør, FIMM), Sari Lindblom (rektor, Universitet i Helsinki). Foto: Veikko Somerpuro.

Signeringsseremonien ble holdt 2-3 mai 2023, og markerte startskuddet for et nytt tiår for det nordiske EMBL-partnerskapet innen molekylærmedisin. Partnerskapet er et nettverk av nasjonale forskningssentre i Norden og European Molecular Biology Laboratory (EMBL), med felles ekspertise innen molekylærmedisinsk forskning. NCMM utgjør den norske noden av partnerskapet, sammen med FIMM i Finland, MIMS i Sverige og DANDRITE i Danmark.

Direktørene fra hver node av det nordiske EMBL-partnerskapet, samt rektorene ved de ulike vertsuniversitetene, signerte den nye 10-årige avtalen ved Universitetet i Helsinki. Direktør ved NCMM Janna Saarela og rektor ved UiO Svein Stølen signerte avtalen på vegne av NCMM og UiO.

– Det nordiske EMBL-partnerskapet er et unikt nettverk som deler en felles visjon om å drive fremragende forskning. Partnerskapets noder fungerer som veksthus for unge, talentfulle forskere, og fremmer samarbeid og solid forskning innen molekylærmedisin både innad i vertsinstitusjonene og på tvers av nodene. NCMM ser frem til 10 nye år sammen med våre søsternoder og til de mange mulighetene for opplæring, forskningssamarbeid og utdannelse som vil komme, sier Janna Saarela.

Feiringen inkluderte også et vitenskapelig symposium for å fremheve noen av partnerskapets forskningsprosjekter og resultater. Her presenterte Janna Saarela resultatene fra flere forskningsprosjekter utført av unge, lovende forskere ved NCMM, med fokus på arvelige immunsykdommer.

Du kan lese mer om feiringen på det nordiske EMBL-partnerskapets nettside (på engelsk).

Av Nikoline L. Rasmussen
Publisert 4. mai 2023 11:16 - Sist endret 4. mai 2023 11:16