English version of this page

Forskerprofil: Zhuokun Li

Dr. Zhuokun Li fullførte nylig doktorgraden sin i forskningsgruppen til Emma Haapaniemi ved NCMM. Hovedmålet for Zhuokun’s prosjekt var å forbedre genredigeringteknikken CRISPR-Cas9, ved å teste hundrevis av fusjoner med proteiner involvert i DNA reparasjon.

Portrettbilde av Zhuokun som holder en pipette på laboratoriet

Zhuokun Li på laboratoriet. Foto: Javier Gutierrez Fernandez

Kan du beskrive PhD-prosjektet ditt – hva prøvde du å finne ut, og hva var de overordnede målene for prosjektet?

Etter at det prokaryote adaptive immunforsvaret – kjent som CRISPR (Clustered regularly interspaced short palindromic repeat) – ble utviklet som verktøy for genredigering, så har det revolusjonert genforskning og mulighetene for genterapi. Mitt PhD-prosjekt handlet om å forbredre presisjonen og effektiviteten av genredigeringsteknikken CRISPR-Cas9, ved hjelp av såkalt high-throughput metoder. Høy presisjon ved genredigering er spesielt viktig når CRISPR-teknikken skal brukes til å korrigere mutasjoner som forårsaker genetiske sykdommer. Derfor var hovedmålet mitt å forsøke å finne nye strategier som øker presisjonen, samt utvikle et mer effektivt CRISPR-Cas9 system som kan brukes innen både grunn- og translasjonsforskning. Som en del av dette fusjonerte vi det genredigerende proteinet Cas9 til rundt 450 ulike DNA-reparasjonsproteiner og protein-fragmenter for å identifisere fusjoner som økte presisjonen av genredigeringen, og videre undersøke mekanismene bak.

Hva var hovedfunnene fra prosjektet ditt, og hvilken betydning har de for dette forskningsområdet?

Da vi sammenlignet effektiviteten i genredigering til de ~450 DNA-reparasjonsproteiner og proteinfragmenter fusjonert til Cas9, identifiserte vi flere fusjoner som gjorde at teknikken fungerte både raskere og mer presist. Blant dem var det fusjonen Cas9-POLD3 som var best. Cas9-POLD3 fusjonen økte effektiviteten tidlig i prosessen, ved å øke kinetikken i interaksjonen mellom Cas9 og DNA, noe som gjør at DNA-reparasjon skjer raskere. Dette gir oss en ny mekanisme for genredigering, samtidig som vi unngår å introdusere uønskede forandringer i DNAet som vi ellers hadde risikert ved å bruke Cas9 alene. Dette har potensialet til å signifikant forbedre presisjonen og effektiviteten til systemet, og dermed gjøre det til et viktig verktøy innen grunn-og translasjonsforskning.

Hva har du hatt mest glede av i prosjektet ditt?

En av tingene jeg satte pris på ved prosjektet mitt var muligheten til å jobbe med en så fremtidsrettet teknologi som CRISPR-Cas9 er. Feltet utvikler seg raskt, og det har vært spennende å ta del i disse nye utviklingene og oppdagelsene. Jeg har også satt pris på utfordringen rundt å løse problemer knyttet til det å finne nye og innovative løsninger for å forbedre presisjonen og effektiviteten til genredigeringsteknikken.

Hva er det som motiverer deg til å utføre forskningen din?

Det som motiverer meg i forskningen min er muligheten til å gjøre en reell forskjell i folks liv med mine funn. Å vite at mitt arbeid har potensiale til å bidra til utviklingen av nye behandlingsformer som kan forbedre pasienters liv og helse betyr veldig mye for meg, og holder meg motivert til å stå på.

Hvordan har det vært å være PhD-student ved NCMM?

Det har vært veldig givende å være internasjonal PhD-student ved NCMM. NCMM har et mangfold av talentfulle forskere fra hele verden, noe som gir et rikt og stimulerende forskningsmiljø. Administrasjonen ved NCMM har også vært veldig støttende, og hjulpet med alt fra visasøknader til arrangering av reiser til konferanser, noe som har gjort det lettere å tilpasse seg PhD-livet i et eksotisk land. Alt i alt har det å være PhD-student hos NCMM vært en fantastisk opplevelse.

Hva er dine fremtidsplaner?

Min plan for fremtiden er å fortsette å jobbe innen forskning, og å bruke de kunnskapene og ferdighetene jeg har opparbeidet meg under PhDen til å møte nye utfordringer. Jeg er veldig spent på potensialet CRISPR-Cas9 og andre genredigeringsteknikker har til å transformere hvordan vi behandler ulike sykdommer i fremtiden, og jeg ser frem til å ta del i den utviklingen. Om det så betyr en karriere innen akademia, industri eller andre steder, så vet jeg at det jeg har lært i løpet av doktorgraden vil være til stor nytte for hva jeg velger å gjøre videre.

Bilde av Zhuokun sammen med veileder Emma Haapaniemi, begge smilende
Zhuokun (venstre) sammen med hovedveileder Emma Haapaniemi (høyre) etter disputasen til Zhuokun. Foto: Monika Szymanska

Rapid genome editing by CRISPR-Cas9-POLD3 fusion

Av Nikoline L. Rasmussen