ENIGMA-støtte fra National Institutes of Health

Sju NORMENT-forskere deltar i prosjektet "ENIGMA" gjennom "The ENIGMA-Schizophrenia Working Group".

Det globale initiativet for å samle data om den menneskelige hjernen, "ENIGMA", har mottatt $ 11 millioner i støtte fra det amerikanske National Institutes of Health. Prosjekt "ENIGMA" forener hjerneforskere fra 33 land for å finne faktorer som påvirker hjernen. Prosjektet identifiserer nye kilder til sykdomsrisiko ved hjerneskanning-screening og genetiske tester.

ENIGMA-gruppa på NORMENT består av prof. Ole A. Andreassen, prof. Ingrid Agartz, ass. prof. Lars Westlye, ass. prof. Unn K. Haukvik, seniorforsker Anders M. Dale, post doc Cecilie B. Hartberg, prof. Erik Jönsson. Takket være den nye finansieringen, kan nå ansette flere forskere og øke volumet på bilde-/genetikkprøver.

ENIGMA Consortium Website.

The ENIGMA-Schizophrenia Working Group.

Publisert 15. okt. 2014 13:14 - Sist endret 6. okt. 2021 14:15