Kenneth Hugdahl får toppstipend for andre gang

Psykologiprofessor Kenneth Hugdahl mottar Advanced Grant fra Det europeiske forskningsråd (ERC) for andre gang. Han og Nobelprisvinner Edvard Moser er de eneste forskerne i Norge som har mottatt dette toppstipendet to ganger.

FORSKNING I ELITESERIEN: Professor Kenneth Hugdahl bekrefter sin posisjon som en av verdens fremste hjerneforskere når han nå for andre gang mottar et Advanced Grant fra Det europeiske forskningsråd (ERC). Foto: Eivind Senneset Opphavsrett: UiB

Professor Kenneth Hugdahl ved Institutt for biologisk og medisinsk psykologi ved Universitetet i Bergen (UiB) var innehaver av et Advanced Grant fra Det europeiske forskningsråd (ERC) mellom 2010 og 2015. Nå har han klart den utrolige bragden å få et nytt slikt stipend, som plasserer ham helt i den globale eliteserien av norske forskere.

Det er kun Nobelprisvinner Edvard Moser ved NTNU som tidligere har mottatt ERC Advanced Grant to ganger. Dette er det mest høytstående stipendet som blir delt ut av ERC. I tillegg har samfunnsøkonom Bård Harstad ved Universitetet i Oslo (UiO) mottatt først et Starting Grant og tidligere i år et Consolidator Grant fra ERC.

Fakta om Kenneth Hugdahl

• Født 15. januar 1948 i Östersund, Sverige.
  • Gift med Märit Hugdahl, som han har døtrene Anna og Emilia med. Fire barnebarn.
  • Professor i biologisk psykologi ved UiB og leder for fMRI-gruppen i Bergen.
  • Hjerneforsker med særlig fokus på hjerneasymmetri og hvordan denne kan anvendes i forståelsen av dysleksi og språkrelaterte problemer, samt for å forstå hørselshallusinasjoner ved schizofreni.
  • Startet i 1993 forskning med funksjonell magnet resonans avbildning (fMRI) av hjernen sammen med kolleger ved UiB og Haukeland Universitetssykehus.
  • Leder for fMRI-gruppen i Bergen.

Publisert 29. mars 2016 09:05 - Sist endret 25. mars 2021 15:41