Hjerneutvikling avslører tidlige tegn på psykisk sykdom

På samme måte som hvert individ har sitt unike fingeravtrykk, har alle mennesker særegne nettverk og forbindelser i hjernen som i samspill med våre omgivelser er med på å forme oss til de vi er. I en studie som nylig ble publisert i det anerkjente vitenskapelige tidsskriftet Nature Neuroscience, har forskere ved NORMENT avdekket at slike forbindelser i hjernen utvikles og blir betydelig mer individuelle og unike gjennom barne- og ungdomsårene, og at denne utviklingen er knyttet til mental helse.

Illustrasjonsfoto: Tobias Kaufmann

Forskerne analyserte hjerneavbildningsdata fra et stort antall personer og fant at barn og ungdom med tidlige symptomer på mental sykdom hadde en forsinket utvikling av de unike forbindelsene i hjernen. Disse resultatene indikerer at en slik modning av hjernens nettverk i barne- og ungdomsårene er en viktig del av en normal hjerneutvikling, og at avvikende utviklingskurver i denne perioden av livet kan gi økt risiko for psykiske lidelser senere i livet.

I samarbeid med kolleger over hele verden jobber nå forskerne ved NORMENT videre for å forstå det komplekse samspillet mellom gener og miljø som tilrettelegger og styrker en normal og frisk utvikling av hjernen, og hvilke faktorer som gjør at noen barn er mer sårbare og utsatt for psykisk sykdom senere i livet.

Les mer om studien i Dagens Medisin, Science Daily og Medical News Today.

Studien er også omtalt og diskutert på Schizophrenia Research Forum og i Nature Neuroscience.

Referanse:

Tobias Kaufmann, Dag Alnæs, Nhat Trung Doan, Christine Lycke Brandt, Ole A. Andreassen, Lars T. Westlye (2017), Delayed stabilization and individualization in connectome development are related to psychiatric disordersNature Neuroscience, doi:10.1038/nn.4511

Kontaktinformasjon:

Publisert 24. feb. 2017 18:19 - Sist endret 25. mars 2021 15:44