Post doc Tiril Pedersen Gurholt

Hjernens kommunikasjonsbaner er implisert ved schizofreni

Tiril Pedersen Gurholt, PhD. MSc.

Dagens MR teknologi gjør det mulig å fremkalle forskjellige typer bilder av hjernen som kan for fortelle noe om dens struktur, funksjon, og hvordan ulike deler er forbundet gjennom kommunikasjonsbaner som kalles fibertrakter. Ved vårt forskningssenter anvendes ulike former for MR-avbildning for å forske på endringer i hjernen som kan oppstå ved psykoselidelser.

Hjernen består hovedsakelig av hvit og grå substans, hvor hvit substans blant annet har ansvar for å formidle beskjeder mellom ulike områder i grå substans via fibertrakter. I den vitenskapelige litteraturen finnes det indikasjoner på at det har skjedd endringer i hvit substans ved schizofreni. Dette kan muligens bety at forbindelsene mellom ulike hjerneområder er blitt forstyrret eller forandret. Det er imidlertid ikke avklart hva endringene skyldes og hva de betyr. Det er heller ikke avklart om de er tilstede allerede før sykdomsutbruddet, om de utløser eller er en konsekvens av sykdomsutbruddet, eller om de oppstår senere i sykdomsforløpet (Kubicki et al. 2014).

Ved å måle retningen til vannmolekylene inne i fibertrakter kan fibertraktene avbildes indirekte ved hjelp av en spesiell MR teknikk som heter Diffusion Tensor Imaging. Ekstracellulært vann utenfor fibertraktene har ingen slik retning. Deretter kan ulike egenskaper i hvit substans beregnes, slikt som fractional anisotropi (FA) som er et mål på fibertraktenes grad av retning, for å undersøke forskjeller mellom personer med psykiske lidelser og friske kontroller.

Tidligere studier har funnet holdepunkter for at det er endringer i FA hos personer med schizofreni sammenlignet med friske kontroller. I enkelte studier har FA reduksjon blitt tolket i lys av inflammasjon, deriblant i en interessant studie (Pasternak et al. 2012) som illustrerte at personer med schizofreni tidlig i sykdomsforløpet hadde økning av ekstracellulært vann noe som medfører redusert FA. Forskerne fortolket dette som en inflammasjonsmarkør, men funnene er ennå ikke blitt relatert til biologiske inflammasjonsmarkører. I en annen studie (Chiappelli et al. 2015) fant imidlertid forskerne at en antatt biologisk inflammasjonsmarkør er relatert til redusert FA både hos personer med schizofreni og friske kontroller. Personer med schizofreni hadde imidlertid en hurtigere reduksjon av FA med alder som ikke kunne forklares ut fra denne inflammasjonsmarkøren. Årsaken til dette er dermed ikke avklart.

Funnene antyder at det skjer endringer i hvit substans ved schizofreni. Det er ikke avklart hva endringene betyr og hva som er årsaken til dem. Dette er noe vi ønsker å se nærmere på også i våre materialer, samt undersøke hvordan bildet tegner seg ved andre psykoselidelser.

Referanser:

• Chiappelli, J., Hong, L.E., Wijtenburg, S.A., Du, X., Gaston, F., Kochunov, P., Rowland, L.M. (2015) Alterations in frontal white matter neurochemistry and microstructure in schizophrenia: implications for neuroinflammation. Transl Psychiatry, 5:e548.
  • Kubicki, M., Shenton, M.E. (2014) Diffusion Tensor Imaging findings and their implications in schizophrenia. Current Opinion in Psychiatry, 27.
  • Pasternak, O., Westin, C.-F., Bouix, S., Seidman, L.J., Goldstein, J.M., Woo, T.-U.W., Petryshen, T.L., Mesholam-Gately, R.I., McCarley, R.W., Kikinis, R., Shenton, M.E., Kubicki, M. (2012) Excessive Extracellular Volume Reveals a Neurodegenerative Pattern in Schizophrenia Onset. The Journal of neuroscience : the official journal of the Society for Neuroscience, 32:17365-17372.

Publisert 29. mars 2016 09:12 - Sist endret 29. juni 2016 13:33