English version of this page

Aktuelle saker

Publisert 25. juni 2024 12:51

Professor og leder av Integreat, Arnoldo Frigessi, ble overrasket og glad da han nylig ble tildelt NORA Lifetime Achievement Award. Han ble hedret for sin store faglige innflytelse gjennom forskning og for veiledning av svært mange studenter.

Publisert 24. juni 2024 11:22

"Jeg innså at antimikrobiell resistens er en av de største truslene vi står overfor i global helse i dag.”

Med sitt forskningsprosjekt “EquityAMR” utforsker professor Sundeep Sahay fra Institutt for informatikk, antimikrobiell resistens (AMR) ettersom det er en av de største truslene vi står overfor i global helse. Gjennom sitt forskningsprosjekt har han som mål å bygge et mer tverrfaglig syn på AMR og styrke offentlige helsesystemer.

Publisert 18. juni 2024 13:04

Er du en forsker med en innovativ idé basert på forskningen din som kan bidra til løse et viktig behov i samfunnet, men trenger finansiering til å utvikle ideen videre? Sjekk UiOs utlysning av innovasjonsmidler for alle fagområder. Søknadsfristen er 2. september.

Publisert 3. juni 2024 11:44

Årsrapporten for 2023 er nå tilgjengelig på nett og i trykket form. Rapporten byr på et utvalg av instituttets undervisning, forskning, innovasjon og formidling.

Publisert 31. mai 2024 11:22

Undervisningsprisen på modul 6 for høstsemesteret 2023 går til professor Ben Davidson. – Jeg underviser på gamlemåten, sier prisvinneren.

Publisert 31. mai 2024 08:00

"Tillit er virkelig samfunnets lim. Det er det som binder oss sammen.”

Med hans forskningsprosjekt "Retorikk om pandemi”, utforsker professor Øyvind Ihlen fra Institutt for medier og kommunikasjon, hvordan tillit bygges under et pandemiutbrudd. i løpet av pandemier. I hans forskning har han som mål å forstå prosessene og forhandlingene som foregår angående risiko og tillit.  I tillegg til å forstå hvordan helsemyndigheter kommuniserer i løpet av en krise.

Publisert 28. mai 2024 13:15

“Vi vet enda mindre om immunsystemet sammenliknet med viruset. Derfor er det der fokuset mitt bør være.”

Gunnveig Grødeland, leder av P1H, utforsker forståelsen av interaksjonen mellom et virus og en vert, og bruken av vaksiner for å modulere immunresponser slik at vaksiner kan gi bedre beskyttelse mot et gitt virus.

Publisert 16. mai 2024 12:39

Professor emeritus Leiv Ose kjempet lenge før norske kolleger innså at det er en sammenheng mellom familiær hyperkolesterolemi og hjertesykdom. Når han ser tilbake på egen karriere er han aller mest stolt av at han startet Lipidklinikken for 40 år siden.

Publisert 14. mai 2024 12:20

Universitetsstyret vedtok 14. mai 2024 å tilby Hanna Ekeli stillingen som fakultetsdirektør ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo.