Universitetet i Oslo låner ut ansatte til sykehuset

Det medisinske fakultet har underskrevet en avtale med Oslo Universitetssykehus om å låne ansatte til sykehusets håndtering av koronaepidemien.

Skilt som viser Domus Medica

Koronadugnad: Fakultetet bidrar med ansatte til OUS og studentene melder seg til tjeneste for helseetaten.

Det medisinske fakultet ønsker å hjelpe til i en presset situasjon.

Det er flott at våre ansatte nå kan hjelpe sykehuset med å takle koronaepidemien. Allerede har folk meldt seg til tjeneste, sier Ivar Prydz Gladhaug, dekan ved Det medisinske fakultet.

På bakgrunn av den ekstraordinære situasjonen ved Oslo universitetssykehus (OUS) i forbindelse med utbrudd og spredning av korona-virus i Norge, vil OUS ha behov for rask tilknytning til kvalifiserte ansatte hos andre aktører. Dette gjelder spesielt berørte fagområder innen diagnostisering og pasientbehandling, herunder blant annet testing og analyse av korona-prøver.

Siden mange av våre ansatte har medisinsk bakgrunn er det naturlig at vi stiller opp for sykehuset nå. Jeg er også stolt over flere av våre ansatte som i flere uker har kommunisert forskning om virus og korona til befolkningen gjennom mediene, sier Gladhaug.

Publisert 13. mars 2020 18:20 - Sist endret 4. jan. 2023 14:50