Helsefagstudenter får ny type praksisordning

Sommeren 2021 ruller UiO ut en ny praksisordning der medisin- og helsefagstudenter får muligheten til sommerjobber i forskjellige bedrifter og industri innen helsenæringen. Interessen er så stor at ordningen er utvidet før lansering.

Bildet kan inneholde: frisyre, smil, erme, magenta, elektrisk blå.

Mathias Kaurstad Morthen og Kaisa Filtvedt, tidligere og nåværende leder i SMI, er storfornøyde med å kunne presentere den nye praksisordningen. Foto: SMI.

- Vi siktet på å delfinansiere åtte stillinger for å sette i gang piloten. Nå har vi 11 interesserte bedrifter og noen av dem vil ha flere kandidater. 150 studenter på den digitale «bli kjent» samlingen der bedriftene presenterte seg selv og prosjektene. Vi ser at behovet og interessen for en slik ordning er i høyeste grad til stede, ikke bare fra studentene sin side, men også fra helsenæringen. Dette samarbeidet er et av mange aktiviteter som UiO nå setter i gang for å styrke vår innovasjonskultur. Dette gleder vi oss til, sier Hilde Nebb, visedekan for innovasjon og internasjonalisering ved Det medisinske fakultet.

Gylden mulighet

Studentforeningen for medisinsk innovasjon (SMI) har jobbet med fakultetet for å realisere ordningen. Målet er at studentene skal utvikle kompetanse innen forskning, teknologi og innovasjon. I tillegg gir ordningen en felles anledning til nettverksbygging for både studentene og bedriftene.

- Praksisordningen er en gylden mulighet for studenter å få prøve ut hvordan det er å jobbe med innovasjon i en bedrift, ordningen åpner dørene for studenter og de får verdifull erfaring, Kaisa Filtvedt, leder for SMI.

Internasjonale giganter og fleksible nykommere

11 selskaper, fra store internasjonale legemiddelfirmaer til spreke start-ups, ønsker seg helsefagstudenter fra UiO i sommer. Stemningen er opprømt og forventningsfull når ordningen og bedriftene skal presenteres for over 150 studenter.

- Vi ønsker at studenten kan lære om innovasjon i næringslivet og ta med seg et næringsrettet syn tilbake til eget studie. Det åpner nye karriereveier for studentene, men vil også tilføre oss som akademisk institusjon mye, sier Nebb.

Viserektor for forskning og innovasjon, Per Morten Sandset, sier seg enig og legger til:

- Universitetet skal arbeide for at kunnskap som skapes her tas i bruk for pasienter og samfunnets beste. Denne ordningen er et godt bidrag til å jobbe for en kultur der innovasjon og entreprenørskap er vanlig, sier Sandset.

Være med å forbedre liv

Ett av de 11 selskapene er internasjonale Roche som ser UiO-studentene som en potensiell ressurs.

- I første omgang er det inntil fire studenter som skal ha praksisplasser hos Roche denne sommeren. Vi har utarbeidet prosjekter innenfor oftalmologi og lungekreft, som studentene kan jobbe med i noen uker med veiledning fra våre medical managers. Vi gleder oss til å jobbe sammen med studentene og håper de får nyttig erfaring og kunnskap i hvordan innovasjon og diagnostiske tester kan forbedre livet til pasienter!, sier Karsten Bruin Slot, medisinsk direktør i Roche Norge.

I begynnelsen av februar undertegnet UiO en samarbeidsavtale med Roche som inneholder flere arbeidsområder.

Les mer om praksisordningen og studentinnovasjon på SMI sine nettsider her.

Publisert 16. feb. 2021 16:50