Skapte entusiasme og forståelse for forskning på medisinsk forskningsfestival

Festivalen foregikk på Teknisk museum med tilbud til alle både dag og kveld.

Bilde av en bod på forskningstorg

Foto: Åsne Rambøl Hillestad/UiO

På dagtid fikk elever fra videregående skole med seg foredrag, stands og omvisning i den medisinske utstillingen Liv og død.

Ettermiddag og kveld var det åpent for hele byens befolkning. Barnefamilier, studenter og alle interesserte fikk oppleve korte foredrag over ulike medisinske og farmasøytiske tema, stands med aktiviteter og eksperimenter og omvisning i utstillingen.

Pris for beste stand

Prisutdeling på forskningsfestivalFestivalen ble avsluttet med utdeling av pris for beste stand. Etter at vår eminente jury hadde tatt seg god tid til å utforske stands og med diskusjon i etterkant ble standen om cøliaki fra gruppen "Immunologi og transfusjonsmedisin" ved K.G. Jebsen-senter for cøliakiforskning og Institutt for klinisk medisin utropt til vinner i hard konkurranse. Like bak kom miljøet REA:Life om fortidens medisin og Antibiotikasenteret/SHEs bod om antibiotika og bærekraft.

Juryen besto av Mari Sundli Tveit, direktør i Norges forskningsråd, Aksel Kjær Vidnes, ansvarlig redaktør i forskning.no og Yngve Vogt, journalist i UiOs populærvitenskapelige forskningsmagasin Apollon.

Tusen takk til våre forskere og studenter som skapte entusiasme og forståelse for forskning gjennom engasjerende aktiviteter og foredrag. Og gratulerer til alle miljøer som stilte opp, dere har gjort en fantastisk innsats!

Bilder fra forskningsfestivalen på Teknisk museum

Forskningsfestival 2022

Her kan du se andre saker om Forskningsfestivalen:

Av Hanne Bjerknes
Publisert 28. okt. 2022 15:22 - Sist endret 5. juli 2023 15:44