Medisinsk forskningstorg

Forskningsdagene: 22. september kan unge og gamle boltre seg på Teknisk museum med gratis Forskerfestival om kroppen vår.

Forskningsstand

Det blir fest og festivalstemning når publikum og forskere møtes til fascinerende eksperimenter og en mengde aktiviteter. Her fra et tidligere forskningsarrangement på Teknisk museum. Foto: Hanne Bjerknes, UiO

Den nasjonale forskningsfestivalen Forskningsdagene arrangeres fra 21. september til 2. oktober i år.

- Ettersom det tradisjonsrike forskningstorget på Universitetsplassen ikke arrangeres, bestemte vi oss for å lage vår egen variant forteller initiativtager og prosjektleder Hanne Bjerknes ved Det medisinske fakultet.

Møte mellom Oslos innbyggere og forskningsmiljøer

Forskningstorget på Universitetsplassen i Oslo sentrum pleier å være et populært innslag i bybildet, dit kommer både skoleelever og andre. For mange er det det eneste møtet med "ekte" forskere de får.

- Det er viktig å lage arenaer der forskere møter det brede publikum av interesserte voksne, barn og unge. De som synes det er spennende med kunnskap og forskning, men som ikke har noe tilknytning til Universitetet i Oslo eller andre forskningsmiljøer.

- Hvordan skal de ellers få vite om alt det flotte som skjer inne på kontorer og laboratorier hos oss? Her får de besøkende et praktisk møte med forskning og personlige møter med forskere som gleder seg til å møte publikum. Dette er flotte og engasjerte folk som sikkert inspirerer flere til å vurdere studier og forskning senere i livet, sier hun.

Nasjonalt medisinsk museum

Teknisk museum tente umiddelbart på ideen om å lage en egen medisinsk forskningsfestival sammen, ikke minst fordi de også huser Nasjonalt medisinsk museum. Dette museet samler inn, forsker på og formidler fra samtidig og eldre medisinhistorie på en åpen, tverrfaglig og samfunnsaktuell måte.

- Museets nye medisinske utstilling «Liv og død» gir en perfekt ramme for alle bodene med aktiviteter.

God forskningsformidling

- Det er et imponerende arbeid som legges ned i helt ulike forskningsmiljøer som gjør at vi kan la publikum oppleve alt fra organoider og kreft-spisende NK-celler, til innspilling av indermedisinsk podkast, simulering av ambulanseoppdrag med VR-briller og å bli kjent med snille bakterier. Derfor er det helt på sin plass at vi har en pris for beste stand! Juryen består av tre svært kompetente medlemmer som vi gleder oss til å offentliggjøre.

- Samlet mener jeg at dette er en god måte å oppfylle en viktig del av vårt samfunnsoppdrag; å drive god forskningsformidling tilgjengelig for hele befolkningen, avslutter hun.

Praktisk informasjon om Forskerfestivalen på Teknisk museum

Medisinsk forskningsfestival i samarbeid med Farmasøytisk institutt og Teknisk museum i Oslo 22. september 2022.

Kl. 10-14: Forskningstorg, aktiviteter og foredrag for elever på videregående skoler i Oslo
Kl. 17-20: Forskningstorg, aktiviteter og korte populærvitenskapelige foredrag for Oslos befolkning generelt. Gratis inngang.

Se flere detaljer på våre arrangementssider på nett og på Facebook.

Logo Forskningsdagene

Av Silje Rosseland