English version of this page

Ny storsatsning på bærekraft ved MED

Fakultetsstyret vedtok i går å opprette Enhet for bærekraftig helse, som er en ny kunnskapsklynge ved MED. Enheten vil løfte fram utfordringer, diskusjoner og bærekraftige løsninger på global og lokal helse.

Dekan Ivar P. Gladhaug og visedekan Eivind Engebretsen.

Dekan Ivar P. Gladhaug og visedekan Eivind Engebretsen er storfornøyde med å få landet den nye storsatsningen på siste Fakultetsstyremøte før jul. Foto: Silje M. Kile Rosseland, UiO

På årets siste fakultetsstyremøte den 13. desember ble det enstemmig vedtatt å opprette Enhet for bærekraftig helse (SUSTAINIT). Det er en tverrfaglig satsing på utdanning og forskning ved Det medisinske fakultet (MED). Enheten skal være en kunnskapsklynge som vil bestå av enhetene Senter for Global Helse, Senter for bærekraft i helseutdanningene (SHE) og et nytt Pandemisenter.

Kunnskapsklyngen vil bidra til implementering av og kritisk refleksjon omkring FNs bærekraftsmål nasjonalt og internasjonalt. Enheten skal også bidra til lokal, regional og global kapasitetsbygging, og til å styrke UiOs rolle i håndteringen av fremtidige pandemier.

Dekan Ivar Gladhaug er glad for å ha "fått på plass denne betydelige nysatsningen som vil forsterke og løfte fakultetets fokus på bærekraft i utdanning og forskning."

Selvstendige enheter med en felles leder

De tre sentrene som inngår i kunnskapsklyngen skal fortsette å være selvstendige enheter med en felles leder, Eivind Engebretsen. Kunnskapsklyngen får en felles administrasjon med et internasjonalt vitenskapelig råd. På denne måten vil man effektivisere bruken av ressurser, og utdannings- og forskningsmiljøene vil kunne arbeide tettere sammen.

– Enhet for bærekraftig helse (Sustainable Health Unit SUSTAINIT) vil styrke utdanningene og forskningen ved Det medisinske fakultet. Mens SHE fokuserer på utdanning, fokuserer de to øvrige på forskning og kapasitetsbygging. Sammen vil enhetene være en robust kunnskapsklynge, med en sterk sentralbase og vil dermed være et bredt og tverrfaglig akademisk miljø for studenter og forskere. Synergieffekten av disse vil gi muskler og armslag for et betydelig økt bærekraftfokus innen helse, sier den påtroppende enhetslederen Eivind Engebretsen.

Påtroppende enhetsleder: Eivind Engebretsen

Påtroppende administrativ leder: Ingeborg Kathrina Haavardsson