English version of this page

Utvalg for likestilling og mangfold

Det medisinske fakultet har nedsatt et utvalg som skal være en pådriver for likestillings- og mangfoldsarbeid. 13. desember hadde de sitt første møte.

Foto av medlemmene i likestillings- og mangfoldsutvalget

Første møte i likestillings- og mangfoldsutvalget. Fra venstre: Hilde Bondevik, Esra Boncuk, Melaku Tadesse, Amanda Hylland Spjeldnæs, Tony Joakim Ananiassen Sandset, Aleksandra Weder Sawicka, Karly Eriksen og Julia Kristine Kotthaus. Foto: Åsne Rambøl Hillestad, UiO

Utvalget skal være en pådriver for at Det medisinske fakultet speiler samfunnet vi er en del av. Ulikhet i kjønn, alder, kompetanse, kulturell bakgrunn, erfaring, funksjonsevne, seksuell orientering, sosial klasse, etnisitet og livssyn gir oss flere perspektiver og gjør oss sterkere rustet til å løse utfordringer og vil fremme bærekraft, innovasjon og verdiskapning.

Godt arbeid med likestillings- og mangfoldsperspektiv er også viktig for å tiltrekke seg og beholde talenter, blant både studenter og ansatte.

Mangfold og likestilling fra studietid til professorat

— Alle skal med! Målet er at likestillings- og mangfoldsperspektivet er naturlig med fra studieforløp til vitenskapelige og administrativt ansatte, sier utvalgsleder Tony Sandset.

Utvalgets mandat er å

• utvikle fakultetets handlingsplan for likestilling og mangfold
  • bidra til utviklingen av relevante retningslinjer, for eksempel tilsetning og personal
  • følge utviklingen av likestillingsarbeidet ved fakultetet og instituttene via kvantitative måleparametere
  • bidra til oppmerksomhet rundt all likestillings- og mangfoldsproblematikk.

Utvalget er oppnevnt av dekanen og representerer alle deler av fakultetet som medlemmer og vara i utvalget:

Oppnevningstiden er for perioden 24.11.2022 – 31.12.2024

Bakgrunn

Opprettelsen av utvalget er et av flere anbefalte tiltak som fakultetets arbeidsgruppe for likestilling og mangfold la frem tidligere i år. Gruppen ble ledet av visedekan Eivind Engebretsen.

Av Hanne Bjerknes
Publisert 15. des. 2022 13:30 - Sist endret 5. jan. 2024 12:36