Forskningsformidling med hjernen i sentrum

Hjernens kapasitet og vår hukommelse var første tema i vårens arrangementsserie "Hjernen i sentrum". Det ga publikumsrekord i Domus Bibliotheca.

Bilde av paneldeltakerne Rune Enger, Ylva Østby Berger, Kaja Nordengen, Marianne Fyhn og Oddbjørn By.

God stemning i panelet i Domus Bibliotheca. Fra venstre: Rune Enger, Ylva Østby Berger, Kaja Nordengen, Marianne Fyhn og Oddbjørn By. Foto: Hanne Bjerknes/UiO

Forskere fra ulike disipliner tar for seg hjernen i satsingen «Hjernen i sentrum». Det handler blant annet om hukommelse, ungdomshjernen, søvn og demens når forskere, forfattere og ulike fagfolk setter hverandre og publikum stevne på fem ulike arrangementet i Universitetets nye publikumsarena Domus Bibliotheca i løpet av våren.

Kombinasjonen av spennende innledninger og samtaler på scenen, mange gode spørsmål fra publikum og hukommelsestrening i praksis gjorde det første arrangementet til en minneverdig opplevelse.

Hjernen blir god på det vi bruker den til

Publikum fikk lære om hjernens kapasitet og hvordan hukommelsen virker fra representanter for ulike fag og fakultet. Godt ledet av Kaja Nordengen, lege, forsker og forfatter av boken "Hjernen er stjernen", tok det tverrfaglige panelet opp spørsmål som mange nok undrer seg over.

Førsteamanuensis Rune Enger forsker på hjernen, søvn og demes. Han forklarte hvordan bruk gjør at kontaktpunktene mellom nervecellene vokser og blir mer effektive. Å være oppmerksom er hjernetrim, men vi må velge hva vi vil rette vår oppmerksomhet mot og godta at når noen forbindelser styrkes blir andre svekket.

Å bruke hjernen aktivt hele livet, enten det er ved å lese, løse kryssord eller rett og slett ved å være sosial, kan beskytte oss mot demens.

Bilde av jan bjalie, rune enger og kaja nordengen
Gode representanter for medisinsk fakultet. Fra venstre: Prodekan for forskning og innovasjon Jan Bjålie, førsteamanuensis Rune Enger og forsker og forfatter Kaja Nordengen. Foto: Hanne Bjerknes/UiO.

Biolog og professor Marianne Fyhn beroliget de som frykter svekket hjernekapasitet som følge av bruk av digitale hjelpemidler, som GPS i stedet for kart og telefonnumre lagret i telefonen i stedet for i hodet. Vi bruker ikke hjernen mindre enn før, men vi bruker den til andre ting og på en annen måte. Da er det dette vi blir gode til.

Følelser og konkrete gjenstander hjelper oss å huske

Hvorfor sitter tilsynelatende helt uinterresante hendelser som spikret i hukommelsen, mens det vi virkelig vil huske kan gå rett i glemmeboken? Når vi husker noe godt har har det ofte vært sterke følelser i sving, fortalte forfatter og nevropsykolog Ylva Østby Berger.

Norgesmester i hukommelse, Oddbjørn By, fortalte om memoteknikker og ga publikum praktiske øvelser. Når Oddbjørn pugger abstrakt informasjon, for eksempel ulike grunnstoff, lager han indre bilder av konkrete gjenstander som det er lett å se for seg. Kanskje fungerer dette fordi vi avlaster arbeidsminnet ved å koble inn konkrete gjenstander vi allerede har på plass i langtidsminnet? Teorien ble diskutert men det ble ikke konkludert.

Bilde av publikum i Domus Bibliotheca
Helt fullt i den vakre salen og på galleriet i Domus Bibliotheca. Foto: Hanne Bjerknes/UiO

Flere fra publikum har i etterkant takket for god og engasjerende formidling av interessante temaer og vi ser frem til flere arrangementer med hjernen i sentrum!

Om serien Hjernen i sentrum

Hjernen er i vinden. Regjeringen har laget en egen hjernehelsestrategi, Hjernerådet samler landets forskere på feltet og vår digitaliserte hverdag gir hjernen stadig nye utfordringer.

Hva vet vi egentlig om hjernen? Hva er dens muligheter og begrensinger? I den nye arrangementsserien "Hjernen i sentrum" utforsker Universitetet i Oslo ulike problemstillinger der hjernen har betydning: Fra hukommelse og mental helse til søvn og livsstil.

Dato og tema for de neste arrangementene i serien:

Av Hanne Bjerknes
Publisert 8. mars 2023 21:09 - Sist endret 9. mars 2023 12:44