English version of this page

Ukraina-midler fra MED til fire forskningsprosjekter

Fakultetet fordeler i underkant av 1,7 millioner for å stimulere til faglig utvikling og forskning om konsekvenser av krigen i Ukraina.

Bildekollage med portFv. Thomas Clausen, Else Charlotte Sandset, Suraj Thapa og Frank Becker.

Fv. Thomas Clausen, Else Charlotte Sandset, Suraj Thapa og Frank Becker. Foto: Øystein Horgmo, UiO og Denis Abbonato, UiO.

I april 2024 utlyste Det medisinske fakultet (MED) midler for å stimulere til faglig utvikling og forskning om konsekvenser av krigen i Ukraina. Prosjektenes tematiske område er fysisk og psykisk helse til befolkningen i Ukraina og ukrainske flyktninger i Norge.

Midlene skal benyttes til forskningsformål, faglig samarbeid og fagmøter. Prosjektene skal involvere og støtte ukrainske forskere både i Ukraina og i Norge.

– Ukraina har store behov for kompetanse innen medisin og helsefag, og med dette initiativet stimulerer vi fagmiljøene våre til å drive frem gode prosjekter for å støtte ukrainere i krig. I fjor markerte vi MED sin satsing gjennom seminaret "Helse for Ukraina", og i år har vi videreført ordningen med å gi støtte til fire utvalgte prosjekt, sier visedekan Grete Dyb.

Disse fire prosjektene har fått støtte:

Spesialisert rehabilitering for ukrainske statsborgere

Professor Frank Becker har fått 240.000 kr: Hovedmålet med prosjektet (Medvac-programmet) er å studere resultatene og erfaringene fra spesialisert rehabilitering av ukrainske borgere, sett fra både pasientenes og helsearbeiderenes perspektiv.

Mental helse- og avhengighetsforskning i krigstider

Professor Thomas Clausen har fått 480 000 kr: Målet med prosjektet er å fortsette å styrke kunnskapsnivået og kompetanse hos unge forskere innen mental helse og avhengighet, og bidra til at de kan gjennomføre prosjektene deres i Ukraina. Det langsiktige målet er å styrke klinisk forskning og klinisk praksis i Ukraina.

Opprettholde omsorg for slagpasienter under krigen i Ukraina

Forsker Else Charlotte Sandset har fått 460.000 kr: Formålet med prosjektet er å styrke kunnskap og kompetanse hos ukrainske slageksperter ved å inkludere dem i faglige fellesskap med internasjonale fagpersoner og lære av disse. Aktivitetene består i faglige møter i Ukraina og hospitering i Norge for ukrainske leger og sykepleiere. Målet er å forbedre slagbehandlingen i Ukraina, og redusere den sosiale og økonomiske byrden av slag i Ukraina.

Prosjekt RESQ

Professor Suraj Thapa har fått 500.000 kr. Det skal opprettes et tverrnasjonalt forskningsnettverk som skal utvikle spørreskjemaet for screening av flyktninger (RESQ) for vurdering av mentale helseproblemer og udekkede helsebehov. Prosjektet er rettet mot barn og ungdommer som er rammet av krigen i Ukraina og lever som internt fordrevne eller som flyktninger i Norge.

Søknadsprosessen

Det kom fire søknader til fakultetet innen fristen 24. april. Alle søknadene ble rangert av instituttledelsen og deretter fagfellevurdert i dekanatet. Alle søkerne fikk tildelt midler. Følgende kriterier ble tatt i betraktning:

• Tematisk område – Fysisk og psykisk helse til ukrainske krigsofre
  • Gjennomføringsevne