Krigen mot gluten

Minst én av hundre nordmenn kan ha cøliaki. Det er en lidelse som kan bringe med seg mye frustrasjon og ubehag. Åpent seminar 21. mars på Litteraturhuset.

Knyttneve som slår deigklump så melet fyhker

Foto: Øystein Horgmo, Universitetet i Oslo

Misforståelser og myter rundt cøliaki og matintoleranse florerer. Sensitivitet mot gluten er blitt en trendsykdom.

Våre forskere rydder opp i begrepene og presenterer hva vi faktisk vet og skisserer hvor veien går videre.

I dette vitenseminaret skal vi forsøke å sette noen skap på plass, samtidig som vi forteller deg hva vi vet og hvordan vi kom frem til det. Kan hende du får med deg et par nyttige tips også.

Meld deg på til arrangementet.

Møteleder: Professor Knut Lundin, Universitetet i Oslo

1. Cøliaki og glutensensitivitet

En klinisk oversikt. Det er forskjell mellom de som har cøliaki og de som "bare" får mageplager når de spiser brød. Hvorfor er det viktig at vi skiller mellom disse? Er det noe nytt innen diagnostikken?

Innleder: Professor Knut E. A. Lundin, Universitetet i Oslo

2. Forskning på cøliaki i 30 år

Hvordan har vi kommet dit vi er i dag? Hva er status for forskningen, og hva kan vi forvente oss i fremtiden?

Innleder: Professor Ludvig M. Sollid, Universitetet i Oslo

3. Når du reagerer på brød

Hvordan kan vi behandle følsomhet overfor visse matvarer med kosten? Hva er egentlig FODMAP? Hvordan behandler vi cøliaki med glutenfri kost? Har glutenfri kost en plass i behandlingen av "irritabel tarm"?

Innleder: Forsker Gry Skodje, Universitetet i Oslo

4. Hvorfor får barn cøliaki?

Et virus? For mye gluten? Eller mest uflaks?

Innleder: Ketil Størdal, Folkehelseinstituttet

5. Cøliakidiagnose i et reagensrør

Vi kan påvise cøliaki ved hjelp av en blodprøve. Blir testen tilgjengelig for pasientene?

Innleder: Forsker Asbjørn Christophersen, Universitetet i Oslo

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

Publisert 4. mars 2019 13:49 - Sist endret 4. juni 2024 14:47