Forskningsdagene 2021: Forskning i konfliktområder

Hvordan - og hvorfor - forsker man i krig og under pågående konflikter?

Morten Rostrup i arbeid for Leger Uten Grenser

Morten Rostrup i arbeid for Leger Uten Grenser Foto: HARALD HENDEN, VG

I samarbeid med Leger Uten Grenser (som har 50-årsjubileum i år!) arrangerer fakultetet seminaret Forskning i konfliktområder.

Bli med når engasjerte forskere, feltarbeidere og utenrikskorrespondenter inviterer deg med inn i dette krevende, uforutsigbare og viktige landskapet.

Gjennom innlegg og panelsamtale vil deltagerne kombinere egne erfaringer fra felt og problemstilinger knyttet til aktive forskningsprosjekter i dag.

NB! 18-årsgrense og begrenset antall plasser. Påmeldingsskjema finner du nederst på denne siden.

Program:

Kl. 1900-1905: Velkommen - Karine Nordstrand fra Leger Uten Grenser
Kl 1905-1945: Innlegg fra Morten Rostrup, Espen Bjertness, Veronica Alvarez og Bent Skjærstad.
Kl 1945-2010: Panelsamtale ledet av Karine Nordstrand
Kl 2010-2030: Spørsmål og svar

Noen av temaene som tas opp er:

• Hvordan er det mulig å forske i konfliktområder?
  • Hvordan organisere datainnsamling under aktive konflikter?
  • Hvordan foregår kontakten med lokalbefolkningen i konfliktområder?
  • Antibiotikaresistens, ebola, tuberkulose og krigsskader
  • Utfordringer med manglende tillit til myndigheter og organisasjoner
  • Angrep på sivile og sykehus i ustabile områder
  • Det nytter! Fremskritt forskningen har gitt oss

Om deltagerne

• Karine Nordstrand, president i Leger Uten Grenser.
    Karine er lege og har tidligere jobbet i felt for Leger Uten Grenser i Den demokratiske republikken Kongo, Haiti, Indonesia og Hellas. Karine jobber til vanlig med Global Helse på Folkehelseinstituttet.
  • Morten Rostrup er overlege ved Ullevål sykehus og professor ved Det medisinske fakultet. Han startet Leger Uten Grenser i Norge og har ledet organisasjonen internasjonalt. Han har arbeidet i felt under borgerkriger i Angola, Liberia, Sudan, Libya, Syria og Kongo, hjulpet tsunamiofre i Indonesia og jordskjelvofre på Haiti. Blant annet.
  • Espen Bjertness er professor ved Det medisinske fakultet, i avdeling for samfunnsmedisin og global helse. Han har arbeidet med en rekke forskningsprosjekter innen helse i land og regioner med ulike utfordringer. Det pågående forskningsprosjektet innen folkehelse, medisinsk forskning og utdanning i Myanmar er midlertidig stoppet på grunn av militærkuppet tidligere i år.
  • Veronica Alvarez er lege for Leger Uten Grenser. Hun har arbeidet for organisasjonen siden 2015 og har felterfaring fra Sør-Sudan, Mosambik og Irak. Hun har særlig arbeidet med resistent tuberkulose.
  • Bent Skjærstad er utenriksreporter i TV2. Han viser bilder og forteller fra egne opplevelser.

Forske i konfliktområder? Det nytter!

Vi avslutter seminaret med eksempler på forskningsprosjekter i konfliktområder som har gitt svært positive resultat og som viser at det nytter!

Påmeldingen er avsluttet

Emneord: Krig og konflikt