English version of this page

Æresdoktorforelesninger ved Det medisinske fakultet

Professor Trish Greenhalgh og Professor Carolyn Lam utnevnes til æresdoktorer ved UiO, og vil i den anledning holde forelesninger.

Trish Greenhalgh og Carolyn Lam

Trish Greenhalgh og Carolyn Lam utnevnes til æresdoktorer ved UiO. Foto: University of Oxford og Irina Nilsson

Om Trish Greenhalgh

Professor Trish Greenhalgh er en internasjonalt anerkjent akademiker innen samfunns- og allmennmedisin ved University of Oxford. Hun er forfatter av over 400 fagfellevurderte artikler og 16 bøker, som til sammen er sitert mer enn 81 000 ganger på Google Scholar.

Hennes forskning dekker evaluering og forbedring av kliniske tjenester i skjæringspunktet mellom primær- og spesialisthelsetjeneste, særlig bruk av narrative metoder for å belyse sykdomsopplevelsene til sårbare grupper.

Hun har også forsket på implementering av evidensbasert praksis (inkludert kunnskapstranslasjon og -spredning). Tilpassing og bruk av nye teknologier (inkludert elektroniske pasientjournaler og omsorgsteknologi) samt anvendelse av filosofi i klinisk praksis inngår også i Greenhalghs forskningsfelt.

I de siste to årene har hun overført og videreutviklet disse tverrfaglige perspektivene i studier Covid-19-pandemien, der hun blant annet har utforsket bruk av video- og telefonkonsultasjon, vitenskapelige og antropologiske perspektiver på bruk av munnbind, og politiske beslutninger i situasjoner preget av usikkerhet. Hun er knyttet til Universitetet i Oslo gjennom Senter for bærekraft i helseutdanningene (SHE).

Trish Greenhalgh æresdoktorforelesning

Om Carolyn Lam

Carolyn Lam (født 1974) er Professor of Medicine at Duke-National University of Singapore og Senior Consultant Cardiologist at the National Heart Centre Singapore.

Hun er en verdensberømt for sin vitenskapelige innsats innen feltet hjertesvikt og spesielt hjertesvikt med bevart pumpefunksjon. Denne typen hjertesvikt rammer hyppig eldre kvinner og er et betydelig og økende helseproblem i aldrende befolkninger over hele verden.

Carolyn Lam er også en velkjent for sin rolle som forkjemper for kvinner innen hjerte- og karforskning, et tradisjonelt mannsdominert felt av medisinen, og er en rollemodell for mange unge kvinnelige leger over hele verden.

Hun er også opptatt av kjønnsforskjeller innen hjerte- og karsykdommer, innbefattet tilgang til helsetjenester.

I 2011 etablerte hun den første Women’s Heart Clinic i Asia, innrettet mot den ledende dødsårsak hos kvinner i Asia.

Endelig er Carolyn Lam kjent for sine fremragende formidlingsevner og er kjent for befolkningen i Singapore som Resident Doctor i fjernsynsprogrammet “Body and Soul”.

12.00 – 12.07 Velkommen v/dekan Ivar P. Gladhaug

12.07-12.15 Presentasjon av Trish Greenhalgh  v/Eivind Engebretsen and Elin Olaug Rosvold

12.15 – 13.00 Forelesning Trish Greenhalgh “Beyond the ‘qualitative side salad’: how medicine can gain from equal partnerships with non-medical disciplines” (45 min)

13.00-13.05: Spørsmål fra salen