Et antirasistisk medisinsk fakultet?

MED ønsker å legge tilrette for debatt og få frem viktige problemstillinger som en del av fakultetets arbeid med likestilling, diskriminering og mangfold. Bli med du også!

illustrasjon brikker i mange farger

Mangfold og inkludering. Illustrasjon: colourbox.com

Meld deg på innen mandag 4. februar

16.30: Registering og middag fra Mela café

16:45: Velkommen:

• Eirik Myrhaug (samisk artist)
  • Davina Kaur Patel og Emma Lengle (medlem av Arbeidsgruppen om rasisme, diskriminering og helse, leger og stipendiater på Helsam)
  • Tony Joakim Ananiassen Sandset (leder av LIM-utvalget og forsker ved SUSTAINIT)

17.00: Foredrag: Antirasisme i utdanningssystemer og perspektiver om rasisme og diskriminering i medisin og medisinsk utdanning:

• Hatem Ben Mansour (leder for Antirasistisk senter)
  • Ragnhild Storstein Spilker (leder for faggruppe for migrasjonshelse og flerkulturell sykepleie NSF).

• Suban Yusuf Mohamood (assisterende bydelsoverlege, Søndre Nordstrand)
  • Jonas Hildrum (LIS-1 lege, Ahus/ Alta kommune)

18.00: Pause med musikk fra Saleh Mahfoud

18.15: Breakout gruppediskusjoner: diskusjon rundt spørsmål knyttet til tematikken, inkludert:

• Hvilke erfaringer har studenter og ansatte med rasisme og diskriminering på UiO?
  • Hvordan er antirasisme, antidiskriminering tatt opp i undervisning inkludert i klinisk praksis?
  • Hvordan kan antirasisme og antidiskriminering praktiseres i ansettelsesprosesser?

19.00: Pause med musikk fra Saleh Mahfoud

19.15: Paneldebatt: Hvordan kan vi nå fram til å bli et 100% antirasistisk medisinsk fakultet?

Panelet ledes av Anne Kveim Lie (Professor, Helsam)

Paneldeltakere

• Hanne Flinstad Harbo (Dekan, MED)
  • Annetine Staff (Professor, Klinmed)
  • Davina Kaur Patel (Medarrangør, lege og stipendiat ved Avdeling for sammfunnsmedisin og global helse)
  • Karly Ella Karen Eriksen (Avdelingsleder - Administrasjonen KLM)
  • Mohammed Almashhadani (forskerlinje- og medisinstudent)
  • Amanda Hylland Spjeldnæs (forskerlinje- og medisinstudent)

20.00: Slutt

Les også: Et løft for likestilling, inkludering og mangfold ved MED.

Seminaret arrangeres av fakultetets utvalg for likestilling og mangfold i samarbeid med Arbeidsgruppen om rasisme, diskriminering og helse ved Helsam.

Publisert 14. des. 2023 10:42 - Sist endret 6. feb. 2024 11:07