Hva hjelper egentlig mot depresjon?

Hva er egentlig depresjon og hva hjelper? Få med deg siste episode i Psykopoden - en podcast om hva psykiske lidelser er og hvordan de best mulig behandles.

Psykopoden

Unn H. Haukvik, Jan Ivar Røssberg og Erlend Strand Gardsjord deler sin kunnskap og vil i enkelte episoder også invitere andre fagpersoner til det samme. Foto: Øystein Horgmo, UiO.

Depresjon er en av de hyppigste lidelsene i befolkningen. Tall fra store befolkningsundersøkelser antyder at så mange som 15–20 % kan bli rammet av en depressiv lidelse i løpet av livet.

Men hva er imidlertid depresjon og hva vet vi om behandling? Er det samtaleterapi eller er det medisiner som er den mest optimale behandlingen? Gjennom behandling blir de fleste bedre og de kan også lære seg å forebygge nye episoder med depresjon.

I denne utgaven av Psykopoden snakker Erlend Strand Gardsjord, Unn Haukvik og Jan Ivar Røssberg om depresjon og depressive lidelser.

Serien Psykopoden har blitt til etter anmodninger fra legestudenter som er i psykiatriterminen ved Universitetet i Oslo. Vi håper imidlertid at flere enn legestudenter vil ha glede av dem.

Lytt til alle episodene her:

• Episode 3: Selvmord - årsaker og tiltak

I Norge tar mellom 500 og 600 mennesker livet sitt hvert år. Det er langt flere menn enn kvinner som tar livet sitt. Videre er det sannsynligvis store mørketall. Årsakene kan være mange og er sammensatte.

I denne utgaven av Psykopoden kan du høre og lære mer om årsaker til selvmord og tiltak som kan forebygge selvmord. Med oss i denne episoden har vi Lars Mehlum, spesialist i psykiatri, professor ved UiO og senterleder ved Nasjonalt senter for selvmordsforskning og -forebygging (NSSF). Han har i mange år forsket, skrevet og undervist i dette temaet.

• Episode 2: Hva er en psykose?

Vrangforestillinger og hallusinasjoner er ofte forekommende ved psykotiske lidelser som blant annet schizofreni. Psykoser er blant de alvorlige psykiske lidelsene. I denne podcasten har vi en dialog rundt hva som kjennetegner psykotiske lidelser, hvordan de oppstår og hvordan de best mulig kan behandles.

• Episode 1: Hva er psykiske lidelser?

I denne episoden får du et innblikk av hva psykiske lidelser er. Hvordan påvirker psykiske lidelser våre følelser, tanker, atferd og funksjon og hvor vanlig er det egentlig? Hva skiller alvorlige og lettere psykiske lidelser? Hvordan kan vi forstå utviklingen av psykiske lidelser og hva er best mulig individuelt tilpasset behandling? Alle disse spørsmålene blir besvart i denne episoden.

Abonner på Psykopoden

iTunes logo

eller abonner direkte via RSS-feeden (URL)

Abonner på varsling av nye blogginnlegg

Emneord: mental helse, depresjon Av Jan Ivar Røssberg, Unn Kristin H. Haukvik, Erlend Strand Gardsjord
Publisert 5. nov. 2018 12:23 - Sist endret 6. jan. 2023 11:50
Lege undersøker et barns tunge

Medisinbloggen

En fagblogg fra Det medisinske fakultet, UiO.

Er du forsker hos oss og ønsker å skrive for Medisinbloggen?
Send e-post til medisinbloggen@medisin.uio.no

Ønsker du beskjed når det kommer nye innlegg?
Abonner på oppdatering her