Brems aldringen – lev lengre og bedre

Er du som oss og tenker at det å leve i 120 år høres tiltalende ut? Forskning viser at vi kan bremse aldring – vi diskuterer hvordan på vårt seminar på Litteraturhuset.

Ungt og gammelt ansikt montert sammen

Illustrasjon: Evandro F. Fang and Marc Raley

Med aldring kommer et rynket utseende og leddsmerter om morgenen. En tidlig tur på toalettet er heller ikke uvanlig. Med andre ord; bare ta en titt på foreldrene dine – hva ser du? Alt fra håravfall, tap av tenner, leverflekker og synsproblemer, til mer alvorlige saker – skrøpelighet, uavhengighet, demens, benskjørhet og kreft.

La oss presisere: Aldring er et naturlig fenomen med 100% dødelighet – tap av funksjon som ofte resulterer i sykdom før døden kommer. Men må dette alltid være tilfelle?

5 måter å bremse aldring på

Forskning viser at man kan bremse aldring ved hjelp av:

1. Trening
  2. Diett-kontroll (f.eks. sunn diett, fasting, supplementer)
  3. Sunn livsstil
  4. Sunt sosialt nettverk
  5. Genterapi

Det finnes faktisk dyr som hverken eldes eller får kreft. Som dyr selv, hvorfor kan det ikke være slik for oss?

Forskere stiller spørsmål ved den tilsynelatende normale aldringsprosessen: Kan vi anse den som en sykdom? Kan den overvinnes? Kan den reverseres?

I dag er feltet for aldringsforskning både levende og voksende, med et globalt nettverk av forskere som ønsker å forstå aldringsfenomenet.

Aldring og forskning

Mennesker lever lenger. Dette medfører sosioøkonomiske utfordringer som økte utgifter til eldreomsorg og spesialisert helsepersonell, i tillegg til å sette press på pårørende. Med dette i bakhodet kan man lure på hvorfor forskere vil øke levetiden i det hele tatt?

Svaret er at forskere prøver å øke både levetid og den friske, aktive, delen av livene våre – vårt «healthspan».

Dette kan lede vei for et sunnere samfunn og bringe spørsmål om pensjonsalder på banen. Samtidig reises det visse filosofiske problemstillinger.

Aldring er et hett tema i forskningens verden og mange land har egne sentre for forskning på aldring. I fjor gikk en gruppe forskere sammen for å etablere Norsk senter for Sunn Aldring (NO-Age).

De tar sikte på å etablere Norges første tverrfaglige senter for aldringsbiologi, med fokus på mysteriet rundt menneskets aldring på tre nivåer: celle, individ og samfunn.

Hvordan bremse aldring?

Aldring er den primære driveren bak de mest vanlige sykdommene, slik som kreft og demens. Desto lenger vi lever, desto mer tid har vi til å akkumulere skader i cellene våre (ikke minst på arvestoffet) – skader som kan påvirke normal funksjon av cellene våre. Med opphopning av skader følger dermed en økt risiko for aldersrelatert sykdom, slik som Alzheimers sykdom.

Fakta om NO-Age:

Senteret, som er Norges første tverrfaglige senter for aldringsbiologi, er grunnlagt av:

Den 5. februar arrangerer vi i NO-Age et todelt arrangement for å diskutere «How to promote healthy ageing and happy lives».

På arrangementets første del – som er rettet mot et akademisk publikum – skal
blant annet Dr. Jan Hoeijmakers, fra Erasmus University Rotterdam og Dr. Aubrey de Grey, uteksaminert fra Cambridge og vitenskapelig direktør (C.S.O.) i stiftelsen SENS holde foredrag. Førstnevnte skal fortelle om sin forskning på molekylære mekanismer bak aldring. Dr. Aubrey de Grey vil presentere sin plan for å behandle aldring – en kontroversiell plan for å behandle aldersrelatert sykdom etter hvert som den gir seg tilkjenne – og muligens en vei til å leve «evig».

Åpent seminar på Litteraturhuset

Den andre delen av arrangementet er et populærvitenskapelig kveldsseminar på Litteraturhuset. Dette vil gi alle interesserte anledning til å delta og lære mer om aldringsprosessen, og kanskje er vi så heldige at forskerne avslører noen av sine hemmeligheter for å bremse aldring.

Sigrid Bratlie, seniorrådgiver i Bioteknologirådet, vil lede en paneldebatt under kveldssesjonen i Litteraturhuset, hvor etiske problemstillinger relatert til forlengelse av levetid vil bli diskutert.

NO-Age inviterer alle og enhver som er interessert i å lære mer om aktuell forskning og sunn aldring til å delta i NO-Age samlingene (ingen registrering kreves).

Vi ser fram til å diskutere med dere hvordan man kan fremme sunn aldring og øke de eldres livskvalitet.

Mer om arrangementet: Sunn aldring

Abonner på varsling av nye blogginnlegg

Emneord: aldring Av Ruben Gudmundsrud, Brian C. Gilmour, Evandro F. Fang
Publisert 23. jan. 2019 14:33 - Sist endret 18. okt. 2021 13:45
Lege undersøker et barns tunge

Medisinbloggen

En fagblogg fra Det medisinske fakultet, UiO.

Er du forsker hos oss og ønsker å skrive for Medisinbloggen?
Send e-post til medisinbloggen@medisin.uio.no

Ønsker du beskjed når det kommer nye innlegg?
Abonner på oppdatering her