Publisert 10. des. 2020 00:11

I 2020 går Nobelprisen i medisin og fysiologi til tre forskere som påviste hepatitt C-viruset. Takket være deres innsats med å identifisere viruset tror vi det skal være mulig å utrydde denne alvorlige virusinfeksjonen helt.

Publisert 26. nov. 2020 10:47

Studentinnlegg: Vi skal ikke lenger enn 50 år tilbake i tid før leger trodde at barn under 1 år ikke opplevde smerte, og at denne sansen ikke var fullstendig utviklet før barnet var 8 år.

Publisert 30. okt. 2020 13:15

Kulturproblem i helsetenesta, korleis skal desse endrast? Etikk og jus er «buzzord» i helsetenesta om dagen. Begge skal nå få ein langt større plass i utdanninga av helsepersonell.

Publisert 23. okt. 2020 14:35

FN-dagen 24. oktober er en god påminnelse om FNs bærekraftsmål. Men hvordan skal vi jobbe med bærekraft og helse? I dette blogginnlegget beskriver jeg sammenhengen mellom bærekraft, målene og helseutdanningen.

Publisert 9. okt. 2020 12:02

Alvorlige psykiske lidelser har større dødelighet enn mange alvorlige somatiske sykdommer. Men hvordan er satsingen på denne pasientgruppen?

Publisert 21. sep. 2020 19:38

Vi sover omtrent en tredjedel av livet og likevel vet vi forbausende lite om hvorfor vi sover. Man tenker seg at søvnen er viktig for å renske opp etter en lang dag med våkenhet, slik at man kan starte neste dag med blanke ark.

Publisert 14. aug. 2020 11:17

Hvorfor er den tørre matpakka så god når vi spiser den på en fjelltopp? Og hvorfor er alt mer slitsomt når vi er trøtte, slitne eller sultne?

Publisert 2. juni 2020 13:21

Jeg nærmer meg 70 år, og mine universitetsoppgaver går mot slutten. Det gir meg en anledning til å se tilbake på årene med medisinsk etikk. Det er nesten 30 år, den første tiden mye kombinert med arbeid som lege.

Publisert 24. mai 2020 10:00

A small amount of sodium (natrium) is essential for the human body to function and this is typically found in salt (sodium chloride). Today, most people consume too much salt, increasing the burden of cardiovascular disease around the world.

Publisert 8. mai 2020 12:24

Det nye koronaviruset, som gir sykdommen covid-19, har ført til global pandemi. I påvente av en vaksine forskes det intensivt på behandlinger. Antistoffer er lovende kandidater. Kan de lindre sykdommen eller ta helt knekken på viruset?

Publisert 30. apr. 2020 10:22

Det er mye snakk om lungesvikt og bruk av respiratorer. Men hva er akutt lungesviktsyndrom? Og hvordan virker en respirator?

Publisert 3. apr. 2020 10:09

I kriminalromaner og på film kommer rettsmedisineren til åstedet, bøyer seg over avdøde og konstaterer at døden inntraff kl. 16.05. Slik er det kun i fantasiens verden.

Publisert 20. mars 2020 11:22

Denne våren har et nytt virus satt en hel verden i beredskap. Men hva er egentlig et virus? Bli med på viruskurs for nybegynnere.

Lege undersøker et barns tunge

Medisinbloggen

En fagblogg fra Det medisinske fakultet, UiO.

Er du forsker hos oss og ønsker å skrive for Medisinbloggen?
Send e-post til medisinbloggen@medisin.uio.no

Ønsker du beskjed når det kommer nye innlegg?
Abonner på oppdatering her