Studentinnlegg: Hjelper svartkarve mot koronavirus?

Alternative kostråd for å forebygge koronaviruset florerer. Blant folk med minoritetsbakgrunn er svartkarve blitt spesielt populært.

Trebolle full av svartkarvefrø

Svartkarve har mange positive effekter, men kan det hemme koronavirus? Illustrasion: Colourbox

Da koronaviruset brøt ut var det flere i storfamilien som delte ut svartkarve til alle de yngre i familien - i håp om å forebygge og redde oss fra sykdom. “Ta et par frø på tom mage, med vann til” - var beskjeden vi fikk.

Både internasjonale medier og jungeltelegrafen her blant minoritetsspråklige i Norge hevdet at disse små frøene kan bidra til å forsterke immunforsvaret og dermed utkonkurrere og nærmest utslette koronaviruset.

Men kan svartkarve egentlig hjelpe oss med dette?

Hva er svartkarve?

Svartkarve er ofte omtalt som legesvartkarve, pepperfrø, nigella eller kalonji. Det latinske navnet Nigella kommer av ordet “nigellus”, som betyr svartaktig - altså de harde, svarte frøene. Disse kommer opprinnelig fra Sør-Europa og Vest- Asia.

Hva er bra med svartkarve?

Det viktigste stoffet som er knyttet til de positive effektene av karve heter Thymoquinone (TQ). TQ er en nærmest hellig ingrediens med mange gode effekter. TQ motvirker infeksjon, fungerer godt som antioksidant og kan forebygge diabetes ifølge en studie fra 2013. I tillegg finner man flere vitaminer og mineraler i svartkarve.

Hjelper det mot koronaviruset?

Selv om dokumentasjon tyder på at svartkarve har gunstige effekter, er det likevel mye man ikke vet enda. Norge har stengt ned deler av samfunnet, i likhet med mange andre land. Vi forholder oss til pålegg om sosial distansering. Fristelsen for å ta litt svartkarve i håp om at det beskytter oss mot koronaviruset kan bli stor. Kan det være redningen?

Vi skulle ønske det hadde vært så enkelt.

Om slike alternative råd i møte med koronaviruset har effekt, er dessverre fortsatt uvisst. Det man kanskje heller kan bruke penger på er sunne matvarer. I dag vet man at livsstilssykdommer kan forverre sykdomsforløpet ved koronaviruset. Det er svært lite sannsynlig at det å spise mer av en enkeltmatvare vil påvirke dette i særlig grad. Et kosthold rikt på frukt og grønnsaker, fullkorn, nøtter og frø er tilstrekkelig for å sikre et godt immunforsvar, og er dessuten forbundet med en rekke gunstige helseeffekter.

Alt i alt er det ingen forskning som tilsier at svartkarve skal hjelpe mot korona og dermed er det viktigere å fokusere på rådene fra helsemyndighetene og være påpasselig med generell håndhygiene, enn å stappe i seg svartkarve!

Andre blogginnlegg om lignende tema

Abonner på varsling av nye blogginnlegg

Emneord: korona Av Yasmin Mahamuud, Anna Vo, Shaista Basit
Publisert 27. aug. 2020 10:15 - Sist endret 21. sep. 2021 10:33
Lege undersøker et barns tunge

Medisinbloggen

En fagblogg fra Det medisinske fakultet, UiO.

Er du forsker hos oss og ønsker å skrive for Medisinbloggen?
Send e-post til medisinbloggen@medisin.uio.no

Ønsker du beskjed når det kommer nye innlegg?
Abonner på oppdatering her