Publisert 28. des. 2021 09:46

Nok en gang preges vinteren av smittevern, forbud og begrensninger. For et år siden ventet vi på vaksinene som skulle være veien ut. Vaksinene kom, og de fleste er nå vaksinert. Så kom omikron. Hva nå?

Publisert 3. des. 2021 11:48

Streng utdanning av immunceller skal forhindre autoimmune sykdommer. Hvordan foregår utdannelsen? Og hvorfor får noen av oss autoimmune sykdommer likevel?

Publisert 19. aug. 2021 11:15

August er tid for skolestart, studiestart og vi må på jobb igjen etter ferien. Hverdagsrutinene må komme på plass og hjernen må få det den trenger for å fungere optimalt.

Publisert 4. mai 2021 10:54

Er underernæring et problem i Norge? Ja, faktisk er hver tredje pasient på norske sykehus, sykehjem og i hjemmetjenesten underernært eller risikerer å bli det. En ny digital tjeneste kan bidra til å forebygge og behandle underernæring.

Publisert 23. apr. 2021 12:47

Vi har vasket hender, holdt avstand, og levd livene våre via Teams og Zoom. Slik fungerer vaksinene som skal gi oss hverdagen tilbake.

Publisert 11. feb. 2021 10:32

Selv om det har vært god fremgang i behandlingen av mange typer barnekreft, er noen fortsatt uhelbredelige. Nå gir presisjonsmedisin håp for unge pasienter som er diagnostisert med en sjelden og uhelbredelig type hjernesvulst.

Publisert 26. jan. 2021 12:11

For første gang i mitt yrkesaktive liv som medisinhistoriker står jeg midt i en ekte medisinhistorisk begivenhet. Dette viruset er nytt, men det er mye som er skremmende kjent for oss som er interessert i tidligere pandemier. Så også håpet om at en vaksine skal bety slutten på sykdommen.

Lege undersøker et barns tunge

Medisinbloggen

En fagblogg fra Det medisinske fakultet, UiO.

Er du forsker hos oss og ønsker å skrive for Medisinbloggen?
Send e-post til medisinbloggen@medisin.uio.no

Ønsker du beskjed når det kommer nye innlegg?
Abonner på oppdatering her