Referat fra fakultetets arbeidsmiljøutvalg - 16/6 2011

Tilstede: Fakultetsdirektør Bjørn Hol (leder), Personalsjef Astrid Holø, Kontorsjef Randi Stene, Vara ledende fakultetsverneombud Espen Randen (for Elisabeth Augdahl), Førstekonsulent Britt R. Hansen (vara for Erlend Huglen), Overingeniør Eva Østby Magnussen, Assisterende fakultetsdirektør Unn-Hilde Grasmo-Wendler (observatør)

Referent: HMS-koordinator Kari Hegerstrøm

ORIENTERINGSSAKER

Sak 16/11  Orientering fra ledelsen

• Prosjekt Internt handlingsrom - IHR

Status for prosjektet v/UiO v/ Bjørn Hol

Universitetsstyret skal behandle saken i møte 21. juni 2011. Flere områder må tas tak i, men i første omgang er det følgende saker som anbefales å prioritere:
    - Eksternt finansiert virksomhet
    - Administrative IT-systemer
    - Bilagslønn
    - Studieområdet
    - Roller og ansvar - administrative nivåer

Det vil være en ekstern prosjektleder for implementeringen av IHR, Ingar Pettersen.

Status for prosjektet v/fakultetet v/ Unn-Hilde Grasmo-Wendler, leder av arbeidsgruppen ved fakultetet

Alle forslagene er samlet, arbeidsgruppen mottok i underkant av 100 forslag. Det er startet arbeid i ad hoc-grupper for å se på
    - Opptak til doktorgradsprogrammet
    - Honorering og reisegodtgjørelse for komitémedlemmer ved disputaser

Arbeidsgruppen har fått en innføring i LEAN-metoden.

Foreløpig er det gjort en grovsortering av forslagene: 1) saker som sendes til sentrale IHR-grupper og 2) saker som kan jobbes med på fakultets-/instituttnivå.

Noen forslag er ikke forslag man kan ha en prosessgjennomgang på, men de går mer på "kulturendring" f.eks. møtekultur, e-postkultur. Arbeidsgruppen har arbeidet med dokumenter som de ønsker skal tas ut i organisasjonen.

Alle forslagsstillerne skal få en tilbakemelding om hva som skjer med forslaget deres. Arbeidsgruppen skal ha møte med styringsgruppen 17. juni.

• Valg av ledende fakultetsverneombud
    Erlend Huglen, Institutt for helse og samfunn, er valgt til nytt ledende fakultetsverneombud med Espen Randen, Institutt for klinisk medisin, som vara. Funksjonsperioden er 15.8.2011 - 31.12.2012.

Sak 17/11  Orientering fra ledende fakultetsverneombud

Valg av navn på LAMU'ene.

Bjørn ønsker at vi fortsetter med navnet FAMU på AMU på fakultetsnivå.

Sak 18/11  LAMU-seminar 2011 v/ UiO

Datoen er fastsatt av sentralt AMU til fredag 11. november kl 1000-1430.  Tema for årets seminar: Fokus: Arbeidsmiljø– og læringsmiljø. Det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe for forberedelse av seminaret, og Kari Hegerstrøm er foreslått som medlem av arbeidsgruppen. Eventuelle forslag til tema og foredragsholdere kan tas med Kari som tar det videre til arbeidsgruppen. Gruppen vil ha sitt første møte til høsten (foreløpig er ikke gruppen formelt oppnevnt.)

DISKUSJONSSAKER

Sak 19/11 Strategiplan for HMS-arbeidet ved fakultetet og FAMU

• Hva/ hvilke saker skal FAMU behandle?
  • Fokus for 2012?

Aktuelle temaer kan være:

• Arbeidsmiljøundersøkelser, nye og oppfølging av de gjennomførte
    Det jobbes med undersøkelse for hele universitets- og høgskolesektoren så det er litt for tidlig å begynne å jobbe med dette hos oss nå. OPA/HMS vil gi oss beskjed når prosessen er kommet litt lenger.

• Laboratoriene og laboratoriesikkerhet
    Dette vil være et av de områdene HMS-koordinatorene skal ha fokus på til høsten.

Addendum - se også notat i orienteringssak til universitetsstyret 21.6.2011 "Orientering om status innen det systematiske HMS-arbeidet på laboratoriene"

• Forholdet til OUS
    Det er utarbeidet et forslag til HMS-samordningsavtale mellom UiO og OUS. (Er nå til høring hos partene.) Partene skal utarbeide en felles veiledning for hvordan avtalen skal gjennomføres i praksis innen 6 måneder etter signering.

• Lederopplæring
    Ledelse og lederopplæring på alle nivåer. Må være obligatorisk med slik opplæring.

Addendum: Det er satt opp tilbud om 3 dagers HMS-kurs til høsten, dette må nye verneombud og ledere påmeldes!

• Sosiale tiltak
    Fakultetsstyret har etterspurt informasjon om miljø og sykefravær. Vi kan sannsynligvis hente ut noe informasjon av HR-portalen vedr sykefravær. Sykefraværsoppfølging er en del av IA-avtalen og vil bli prioritert sentralt på UiO.

• Avklare forholdet fagforening - vernelinje
    Dette er et arbeid som skjer sentralt nå. Bl.a. behandlet i AMU 6. juni 2011. Notat "Rollefordeling mellom vernelinjen og tjenestemannsorganisasjonene ved UiO". OPA /HMS stab har meddelt at de vil ta kontakt med fakultetet i sammenheng med det sentrale arbeidet med HMS-strategier. De ønsker innspill fra fakultetene på fakultetenes fokusområde(r) for 2012.

• Det planmessige HMS-arbeidet
    Vi bør lage et årshjul og strategier så man kan planlegge etter. Når skal enhetene foreta vernerunde - det er bl.a. et tema som må ses på. En del tiltak fra vernerunder har økonomiske konsekvenser og må ses i sammenheng med budsjettarbeidet.

Kari Hegerstrøm skal nå arbeide 100 % som HMS-koordinator og vil ha fokus på disse tingene. Det skal utarbeides strategidokumenter og det skal foretas besøk / befaringer på laboratoriene. (HMS-koordinator v/ IMB er under ansettelse.)

• Evaluering av omorgansieringen ved fakultet
    Dette er noe vi må planlegge om og hvordan vi vil evaluere.

Har FAMU-representantene noen forslag vi bør jobbe med - meld ifra til sekretæren!

REFERATSAKER

Sak 20/11

• Referat fra møte i LAMU v/ Institutt for medisinske basalfag 18. mars 2011

EVENTUELT

Sak 21/11  Vernestrukturen ved Institutt for klinisk medisin

Tatt opp av Randi Stene under sak 16/11.
Det er behov for en gjennomgang av vernestrukturen ved instituttet sett i lys av samordningsavtalen og samarbeidet med OUS. Kontorsjefen har hatt møte med verneombudene og de har sagt seg villig til å prolongeres ut 2011. Det vil bli nedsatt en arbeidsgruppe som skal arbeide med vernestrukturen. Saken tas opp i FAMU i september.

Publisert 22. nov. 2013 13:22 - Sist endret 3. apr. 2014 09:14