Referat fra fakultetets arbeidsmiljøutvalg - 13/4 2012

Tilstede: Arbeidstakerrepresentanter: Erlend Huglen, Britt Hansen. Arbeidsgiverrepresentanter: Bjørn Hol, Astrid Holø, Olav Skaali. Observatør/vara: Ole Martin Nodenes. Frafall uten vara: Sigbjørn Møystad Fønnebø

Sekretær: Åse Sørheim


Orienteringssaker

Sak 01/12 Godkjenning av møteinnkallingen

Møteinnkallingen ble godkjent.

Sak 02/12 Godkjenning av referat fra forrige møte i Med-LAMU

  • Referat

Referatet ble godkjent uten kommentarer.

Sak 03/12 Orientering fra ledelsen

Saker ledelsen arbeider med:

Implementering av UiOs kvalitetssystem innenfor medisinsk og helsefaglig forskning.

Dette er viktig i forhold til helseforskningsloven, og også når det gjelder håndtering av biobanker

Fakultetets virksomhetsrapport

Internasjonalisering

UiO gjennomfører en evaluering av Moskvasenteret i forbindelse med at senteret ble reakkreditert og gjort om til et UiO-senter. Evalueringen nærmer seg sluttfasen.

Pressehenvendelser vedrørende studier

En kombinasjon av negative presseoppslag (Universitas) og anonyme henvendelser vedrørende medisinstudiet, har den siste tiden fått flere uheldige konsekvenser for arbeidsmiljøet ved fakultetet. På Universitas nettsider har til dels grove påstander om navngitte ansatte, blitt publisert. Flere av de negative påstandene som fremgår i bl.a. nevnte oppslag og anonyme henvendelser, bygger på beviselig uriktig faktagrunnlag.

Ut over den personlige belastningen for de som har blitt hengt ut i pressen, (samt arbeidsmiljøet rundt dem,) medfører oppslagene og henvendelsene til dels omfattende administrativt arbeid.

Fakultetet har nå kontaktet jurist for å få klarhet hvordan vi skal forholde oss til slike henvendelser, samt avklare hvorvidt Universitas har opptrådt korrekt i denne sammenhengen.

Bekymringsmelding som gjelder bemanningssituasjonen i Seksjon for forskerutdanning.

Det har de siste årene vært en stor økning i antall doktorgrader, samt at fakultetet har overtatt kursadministrasjonen. Foreløpig løsning blir at seksjonsleder overtar en del av saksbehandlingen, at rutinene i kursadministrasjonen gjennomgås, og at man i en periode stiller to dagsverk per uke til rådighet fra øvrige ansatte ved fakultetssekretariatet.

Evaluering av internasjonal virksomhet ved fakultetet.

Det har blitt bestilt en rapport, og arbeidsgruppen som jobber med dette har sitt neste møte 25.04.12.

Det skal arrangeres møte en gang i semesteret mellom alle verneombudene og ledelsen

Varslingssaker på nett

Man bør gjennomgå plassering og utforming av dette. Dette settes opp som sak på neste LAMU-møte
Fakultetets HMS-koordinator er nå tilsatt, tiltrer 1.8.12

Sak 04/12 Orientering fra ledende fakultetsverneombud

Fakultetsverneombud og vara har vært på lunsj-til-lunsj møte med universitetsledelsen og sentrale HMS-folk. Dette var et svært positivt tiltak og vil trolig bli innført som et årlig møte. Medfak og Matnat stilte som eneste fakulteter med to representanter pga. stort omfang.

Fakultetsverneombud og vara besøker verneområder tilknyttet enheter ved fakultetet. Har så langt besøkt fire enheter. Dette har vært veldig matnyttig.

Det avholdes tre møter per semester med verneombudene. Hovedfokus: Rolleavklaring, blant annet overfor fagforening, oppgaver som verneombud etc.

Fakultetsverneombudene deltar på jevnlige møter med hovedverneombudet, møter med ledelsen og fagforeninger, samt deltakelse i ulike arbeidgrupper. Skal i hovedverneombudskonferansen i Trondheim i september.

Planlegger kontakt med verneorganisasjonen ved Oslo universitetssykehus i forbindelse med den nye HMS-samordningsavtalen mellom Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus HF.

Sak 05/12 Vernerunde avholdt ved Lille Ullevål, Institutt for helse og samfunn

Saksfremlegg med rapport og handlingsplan

Fredrik Holsts hus (FH) og Stjerneblokka er to veldig forskjellige bygg. Stjerneblokka er i grei stand, FH er slitent. Hovedfokus for vernerunden ble lagt på det fysiske arbeidsmiljøet, med rom for å ta opp andre saker også. Vernerunden avdekket flere mangler ved det fysiske arbeidsmiljøet. (Se dokumentasjon i møteinnkallingen for nærmere detaljer.)

FH er leide lokaler. Gårdseier har ansvar for det ytre vedlikeholdet, og leietaker har ansvar for det indre vedlikeholdet. Dette er en kompliserende faktor i forbindelse med oppfølging av vernerunden. Teknisk avdeling har fulgt opp de sakene UiO kan ta tak i.

En intern flytteprosess på HELSAMs område Lille Ullevål høsten 2011 har virket positivt inn på arbeidsmiljøet ved FH.

Sak 06/12 Vernerunde avholdt ved fakultetssekretariatet i Sogn Arena

Oppsummering og handlingsplan

I vernerunden kom det opp mange små tiltak som er knyttet opp mot å gjøre et allerede velfungerende fysisk arbeidsmiljø enda bedre. En viktig utfordring ligger i evakuering av folk med bevegelseshemming i forbindelse med brann, da heisene er ute av funksjon.

Sak 07/12 Prosjekt for kartlegging av psykososialt og organisatorisk arbeidsmiljø i universitets- og høgskolesektoren

Det foreligger en overordnet prosjektbeskrivelse. Om alt går etter planen, har UiO et verktøy neste høst. UiO skal kjøre noen piloter på nyåret - og kan da med litt større sikkerhet si noe om hva som er realistisk fremdriftsplan. Institutt for medisinske basalfag har meldt interesse for å være pilot.

Fakultetsverneombudet orienterte om dette prosjektet, og Ole Martin Nodenes som har vært involvert i arbeidet ga utfyllende informasjon. Prosjektet kan ikke settes i gang før overordnet plan foreligger. Informasjon fra sentraladministrasjonen tyder på at det kan igangsettes i slutten av 2012. Saken vil tas opp på neste LAMU-møte.

Sak 08/12 AMUs rolle - mandat og beslutninger

Presentasjon fra miniseminar som det sentrale AMU hadde på sitt møte 5. september 2011. Litt til ettertanke utfra hva LAMU/FAMU bør/skal gjøre.

Fakultetsverneombudet synes presentasjonen gir en nyttig gjennomgang og synes dette bør følges opp.

Punkter fra diskusjonen:

  • Det er mulig å innhente ekstern kompetanse til LAMU-møter for å ha en felles plattform for diskusjon

Sak 09/12 Handlingsplan for bedre arbeidsmiljø - Oppfølging av prosjektet Arbeidsmiljøfokus 2011

Instituttene er bedt om å lage handlingsplan for bedre arbeidsmiljø ved instituttet. Frist for instituttene er 15.6.2012.
I tillegg til arbeidsmiljøseminarene vi hadde våren 2011, er det allerede igangsatt og gjennomført en del arbeidsmiljøtiltak ved instituttene. Etter innspill fra enhetene har vi laget en oppsummering for perioden 2010 – d.d. Det er også planlagt noen tiltak for 2012. Vi har bedt instituttene se disse sakene i sammenheng i arbeidet med å lage en handlingsplan.

Status for handlingsplanarbeidet ved instituttene ble etterspurt, da fakultetet for tiden er uten HMS-koordinator. Fakultetsverneombudet innhenter informasjon om dette arbeidet innen neste LAMU-møte.

Diskusjonssaker

Sak 10/12 Arbeidsmiljø som fokusområde for Det medisinske fakultet i 1. halvår 2012

  • vi ønsker innspill fra FAMU-representantene på områder fakultetet bør ha fokus på
  • vi har samlet en oversikt over de arbeidsmiljøtiltakene som instituttene har oppgitt de har foretatt og planlagt (samme som i sak 06/12)

Innspill om fokusområder:

  • Laboratorievirksomheten og dyreavdelingen er risikobelagte områder som har med sikkerhet å gjøre. Særlig når det gjelder førstnevnte bør fakultetet ha et særskilt fokus på at alt er 100 % i orden. Disseksjonssal ble også nevnt i denne sammenhengen.
  • Videre utvikling av ledere og organisasjon ble foreslått som et viktig fokusområde knyttet til det psykiske arbeidsmiljøet. Stikkord: Kompetanseheving, samt tydeligere roller og linjer.
  • Gjennomføring av medarbeidersamtaler har vært en mangel ved fakultetet, særlig i vitenskapelige miljøer. Man bør legge vekt på at nye ledere i slike miljøer skal gjennomføre regelmessige medarbeidersamtaler.
  • Vernerunder må avholdes regelmessig og på riktig måte.
  • Internkommunikasjon er en viktig faktor i arbeidsmiljøet som man bør fokusere på. Fakultetsadministrasjonens personalmøter (”bollemøter”) med informasjon fra ledelsen ble fremhevet som et viktig tiltak som allerede er i gang, det samme gjelder fakultetsledelsens månedlige møter med fagforeningene og verneorganisasjonen.

Sak 11/12 Arbeidsmiljøundersøkelser - vedtak i AMU

Se sak 02/12 i referat fra AMU-møtet 05.03.12 (pdf).

Det har blitt vedtatt at arbeidsmiljøundersøkelser fra nå av skal forankres og følges opp i AMU/LAMU.

Sak 12/12 HMS - samordningsavtale mellom Universitetet i Oslo og Oslo Universitetssykehus HF

Avtalen ble signert i mars 2012, og beskriver bl.a. ansvarsfordeling, arbeidstakere og studenters plikter, hvem som skal dekke kostnader i forbindelse med HMS-tiltak, gjennomføring av samordningen og tvisteløsning.

Punkter fra diskusjonen

  • Avtalen er veldig overordnet, en gruppe ledet av Marianne Midthus Østby skal utarbeide mer praktiske underliggende rutiner for samarbeidet.
  • Det har blitt gjennomført en endring av vernestrukturen på Klinmed for å samordne denne i større grad med sykehusets organisering. Det foreligger avtaler for ansvarsfordeling når det gjelder fysisk og psykisk arbeidsmiljø.
  • En utfordring vil være å tilrettelegge løsninger for å få tilgang til hverandres stoffkartoteker, HMS-håndbøker etc.
  • Det arbeides også med en avtale om kombinerte stillinger, som blant annet omfatter at en vitenskapelig ansatt i kombinert stilling nå skal få sette av to dager i uken til forskning og undervisning.
     

Sak 13/12 Møteplan for 2012

Hvis man ikke kan møte, skal man kontakte sin vara.

Referatsaker

Sak 14/12

  • referat fra møte i LAMU v/ Institutt for medisinske basalfag 22.9.2011 og 1.12.11
  • referat fra møte i AMU v/ UiO 5.9.2011 og 1.11.2011 og 5.3.12 (pdf)

Det var ingen kommentarer eller spørsmål til referatene.

Publisert 22. nov. 2013 13:22 - Sist endret 3. apr. 2014 09:16