Referat fra møtet i fakultetets arbeidsmiljøutvalg 27.2.2013

Til stede:

Arbeidsgiverrepresentanter: Bjørn Hol, Anette Langtvet og Eva Helene Mjelde

Arbeidstagerrepresentanter: Espen Lyng Andersen og Sindre Kristoffer Rian

Forfall: Maria D.H.Nesteby, studentrepresentant og Ole Martin Nodenes (AMU)

Referent: Erlend Huglen

Godkjenningssaker

Sak 1/2013 Godkjenning av møteinnkalling

Møteinnkallingen ble godkjent, men følgende ble kommentert:
• Dokumentmengden var omfattende.
• Dersom det er mulig, ønsker MED-LAMU sidenummerering i samledokumentet.

Sak 2/2013 Godkjenning av referat fra forrige møte i MED-LAMU

Referatet fra forrige MED-LAMU, ble godtatt uten videre kommentar.

Orienteringssaker

Sak 3/2013 Kort orientering fra fakultetsledelsen

IMB
IMB er i gang med et prosjekt for å se på instituttets ledelse- og organisasjonsstruktur. IMBs struktur avviker per i dag fra fakultetet for øvrig, bl.a. ved at man ikke har avdelingsledere. Prosjektet er nå i en startfase, der man fokuserer på å avklare/definere dets rammer, valg av metode(r), og prosessen fremover. På sikt ønsker man bred involvering, i det man ser for seg kan bli et omfattende prosjekt.

Fakultetssekretariatet
Kulturen ved Fakultetssekretariatet, blir tema for et prosjekt som vil pågå i løpet av våren. Målsettingen er bl.a. å skape større bevissthet om og sterkere eierskap til fakultetets overordnede strategiske planer, blant de ansatte. Fakultetsdirektøren presiserte at det ikke er snakk om en effektiviserings- eller omorganiseringsprosess. Noe av det man ønsker å oppnå gjennom prosjektet, er bevissthet om hva det vil si å gjøre jobben godt nok.

Fokuset vil ligge på seksjonsnivå, og de ansatte vil bli involvert, bl.a. ifm. et ”lunsj til lunsj”-arrangement. Prosjektet skal etter planen presenteres for de ansatte på Bollemøtet 28.2.2013.

Teknisk avdeling
På møte med Teknisk avdeling 28.2.2013, ønsker fakultetet bl.a. å ta opp følgende tema:
• Disseksjonsavdelingen (Domus Medica)
• Adgangssoner i eksisterende bygg (Domus Medica)
• Drift av nybygget i sin helhet (Domus Medica)
• Drift av auditoriene (Domus Medica)
• Ombyggingsbehov ved evt. etablering av Klinisk ernæring. (Domus Medica)
• Ombyggingsbehov ved evt. etablering Master of public health
• Fremtidig samlokalisering av HELSAM

Sentralt arbeidsmiljøutvalg (AMU)
Som et ledd i styrke forbindelsen mellom AMU og de LAMUene som rapporterer til AMU, er MED-LAMU invitert til et møte i AMU 11.3.2013.  AMU har bedt om at både arbeidsgiver- og arbeidstakersiden skal være representert i møtet.  Fra MED-LAMU møter derfor leder for MED-LAMU (fakultetsdirektøren), fakultetsverneombudet og en ansattrepresentant. HMS-koordinator/sekretær for MED-LAMU deltar også på møtet.

Sak 4/2013 Kort orientering fra fakultetsverneombudet

Fakultetsverneombud Espen Lyng Andersen har laget en oversikt over de totalt 47 verneombudene og vara-verneombudene ved fakultetet. Han vil i løpet 2013, prioritere å besøke flest mulig av verneombudene i deres verneområder. Første besøk finner sted 1.3.2013.

Sak 5/2013 Bestilling av bedriftshelsetjenester for 2013

Fakultetsdirektøren gav en kort orientering om fakultets plan for bruk av bedriftshelsetjenester i 2013. Etter utgangen av 2013, ønsker MED-LAMU en rapport som viser hvordan fakultetets reelle bruk av slike tjenester var i løpet av året. HMS-koordinator følger dette opp.

Sak 6/2013 Ledelsens gjennomgang

Fakultetsdirektøren gav en kort orientering, og presiserte viktigheten av innspill fra instituttene i den aktuelle sammenhengen.

Sak 7/2013 ROS analyse ved IMB

MED-LAMU gjennomgikk rapporten Risikovurdering av Domus Medica, samt tilhørende tiltaksplan. Rapporten ble opprinnelig bestilt av Teknisk avdeling, og oppsummerer de tekniske forholdene ved Domus Medica. MED-LAMU finner at rapporten gir oversikt over dette, og at den vil kunne gi et positivt bidrag jfr. et bedre og tettere samarbeid mellom Teknisk avdeling og fakultetet. Det ble for øvrig kommentert at flere av avvikene som dokumenteres i rapporten, viser forbedringspotensialet ved Teknisk avdelings prosjektstyring.

Sak 8/2013 Rapport fra tilsyn etter genteknologiloven ved IMB

Et par mindre mangler ble rapportert i forbindelse med tilsynet, og disse er allerede under oppfølging.

Sak 9/2013 Gjennomført vernerunde ved Fakultetsadministrasjonen

Vernerunde for Fakultetsadministrasjonen ble avholdt 24.1.2013. Mange av tiltakene er allerede fulgt opp. Støy, temperatur og sollys/solskjerming, var tema for noen av funnene i vernerunden.

Diskusjonssaker

Sak 10/2013 Saker som MED-LAMU skal behandle

MED-LAMU sier seg enige i de oppsatte punktene i saksfremlegget, jfr. hvilke saker MED-LAMU skal ivareta. Ingen kommenterte at det manglet typiske oppgaver/saker for MED-LAMU, verken som lokalt eller som overordnet organ.

Sak 11/2013 Fokusområde for 2013

MED-LAMU velger å opprettholde den kommende arbeidsmiljøundersøkelsen ARK, som sitt hovedfokus i 2013.

Sak 12/2013 Trenger utvalget bedre kunnskap om HMS-utfordringene ved fakultetet - behov for befaringer?

Utvalget fant, at dersom ikke en spesifikk sak krever det, er det ikke behov for befaringer.

Vedtakssaker

Sak 13/2013 Årsrapport - LAMU-arbeid ved MED-FAK i 2012

Årsrapporten for LAMU-arbeid ved MED-FAK i 2012, ble godkjent uten merknader.

Referatsaker

Sak 14/2013 Referater fra møte i AMU,Klinmed-LAMU og IMB-LAMU

Ingen av referatene ble kommentert av utvalget.

------------------------------------------------------

Sak 15/2013 Eventuelt