Referat fra møtet i fakultetets arbeidsmiljøutvalg 18.09 2013

Deltagere:

Arbeidsgiver: Bjørn Hol, Jan Bjålie (vara for  Eva Helene Mjelde) og Knut Tore Stokke

Arbeidstager: Espen Lyng Andersen og Britt R.Hansen (vara for Sindre Kristoffer Rian)  Marie D.H.Nesteby

Observatør: Solveig Skaland (studentrepresentant)

Gjester: Rune Thele i sak 35 og Elin Agathe Hult i sak 37

Referent: Liv Bjøntegaard Finess

Forfall: Maria D.H.Nesteby og Ole Martin Nodenes (AMU)

Godkjenningssaker

Sak 30/2013 Godkjenning av møteinnkalling

Møteinnkallingen ble godkjent.

Sak 31/2013 Godkjenning av referat fra forrige MED-LAMU

Referatet fra forrige MED-LAMU ble godkjent.

Orienteringssaker

Sak 32/2013 Kort orientering fra fakultetsledelsen

1. Jan Bjålie informerte om følgende HMS-relaterte forhold ved IMB:

•  IMB er midt i en prosess for å se på alternative løsninger/modeller for hvordan organisasjonsstrukturen ved instituttet bør være i fremtiden. Det er nedsatt en arbeidsgruppe med bred deltagelse som skal komme fram til en struktur som gir god faglig styring og profilering. Viktig med bred forankring før saken legges fram for fakultetsstyret.
  • Den nye dyrestallen er satt i operativ drift, men det gjenstår noe bygningsarbeider. Bemanningen nå på plass med nye medarbeidere i faste stillinger.
  • Nybygget m/auditoriet er tatt i bruk, men er ikke formelt overtatt fra Statsbygg – noe arbeid gjenstår, spesielt på den tekniske siden.
  • UiO har vært i møte med Statens strålevern med bakgrunn i at firmaet vi har avtale med, i sommer tok med seg bokser med radioaktivt S 35 som ikke var utladet. Det er nå igangsatt tiltak for å hindre at dette kan skje igjen.

2. Det er igangsatt et IHR-prosjekt ved REK som en oppfølging av forhold som er kommet fram i forbindelse med Soria Moria-prosjektet.  Målet er å få standardisert hvordan ulike oppgaver skal løses slik at de ansatte kan gå inn for hverandre i større grad enn i dag. Også viktig å få til en klarere rolle og ansvarsfordeling de ansatte i mellom.

3. Det er avholdt brannøvelse i Sogn Arena – alle kom seg ut, men forflytningen bort fra innfartsområdet fungerte ikke etter instruksen. Ledelsen, de etasjeansvarlige og verneombudet vil ta tak i dette og sørge for bedre opplæring/informasjon til de ansatte.

Sak 33/2013 Kort orientering fra lokalt hovedverneombud

1. Lokalt hovedverneombud har hittil i år lagt stor vekt på å besøke verneombudene på de ulike instituttene. Formålet har vært å bli kjent med verneombudene og de utfordringene de opplever i hverdagen. Etter at det er avholdt møte med alle verneombudene på IMB i slutten av september, har alle fått tilbud om et møte med det lokale hovedverneombudet.

2. På neste MED-LAMU møte vil det bli lagt fram en sak om renholdet i OUS sine lokaler der våre ansatte har sine kontorer/arbeidsplasser. Hyppigheten av renholdet er mye lavere enn det UiO-ansatte opplever i UiOs bygningsmasse. De ansatte opplever et dårlig inneklima på grunn av støv og søppel som ikke blir tømt. Spørsmålet er hva fakultetet kan gjøre for å få til en forbedring.

Sak 34/2013 Si-fra-systemet for studenter

Rune Thele fra Studieseksjonen informerte om Si-fra systemet.  Målet med innføring av dette systemet er en enkel og sikker innmelding av saker av ulik alvorlighetsgrad, forsvarlig saksbehandling og at forbedringstiltak igangsettes. Ny nettside ble publisert 18.september og studentene har fått e-post med informasjon om systemet. Nettsiden finner du her:

Arbeidsbelastningen knyttet til dette systemet kan øke da mengden varslinger/meldinger mest sannsynlig vil bli flere enn i dag. Type saker som meldes kan også bli annerledes enn i dag. Utvalget ønsker en rapport om antall og type saker som meldes inn på neste møte i MED-LAMU.

Sak 35/2013 Felles oppfølging av varsling fra studenter og ansatt

Brevet og prosedyren ble tatt til orientering.

Sak 36/2013 Bruk av Bedriftshelsetjenester(BHT) – rapport for 1.halvår

Rapport en ble tatt til orientering.

Diskusjons- og vedtakssak

Sak 37/2013 Arbeidsmiljøundersøkelsen ARK

Elin Agathe Hult fra HMS-stab ga en presentasjon av ARK og svarte på spørsmål fra utvalget. Det knyttet seg noe bekymring rundt å få til god nok forankring blant alle ledere, og ressursbruk i forbindelse med oppfølgingsmøter og utarbeiding av tiltak. Utvalget fattet følgende vedtak:

• MED-LAMU støtter igangsetting av ARK ved alle enheter ved fakultetet dersom ikke spesielle forhold skulle tilsi at enkelte enheter skal unntas.
  • MED-LAMU støtter forslaget til sammensetning av prosjektgruppen.
  • IMB- og Klinmed-LAMU følger opp funnene ved eget institutt og gir instituttledelsen råd om hvilke tiltak som bør prioriteres.
  • MED-LAMU følger opp funnene ved HELSAM, Fakultetsadministrasjonen m/REK og gir ledelsen ved HELSAM og fakultetsledelsen råd om hvilke tiltak som bør prioriteres.
  • MED-LAMU skal som overordnet LAMU diskutere og gir fakultetsledelsen råd om tiltak som bør igangsettes for fakultetet som helhet.

Referatsaker

Sak 38/2013 - referater

• Referat fra møte i AMU 10.6.2013 - ingen kommentarer

• Referat fra møte i Klinmed-LAMU 6.6.2013 - ingen kommentarer

• Referat fra møte i IMB-LAMU 6.6.2013 - ingen kommentarer

Sak 39/2013 Eventuelt

IMB ønsker å få igangsatt internrevisjoner på alle laboratoriene og vil fremme et forslag om dette på neste MED-LAMU-møte. MatNat har erfaring med internrevidering av egne laboratorier. Det er et ønske at MatNat inviteres til neste møte for å orientere om hvordan de har jobbet, hva det er viktig å vektlegge og hva de har oppnådd av forbedringer gjennom internrevisjoner.

Publisert 22. nov. 2013 13:22