Referat fra møtet i fakultetets arbeidsmiljøutvalg 12.11.2014

Deltagere:

Arbeidsgiver: Bjørn Hol, Eva Helene Mjelde og Knut Tore Stokke

Arbeidstager: Espen Lyng Andersen, Sindre Kristoffer Rian og Maria D.H.Nesteby

Observatør: Asle Fredriksen (AMU) og Oda Ockert (student)

Gjest: Trine Evensen  fra Bedriftshelsetjenesten

Sekretariat: Liv Bjøntegaard Finess

 


Sak 35/2014 Godkjenning av møteinnkalling

Godkjent

Sak 36/2014 Godkjenning av referat fra forrige MED-LAMU

Det var ingen kommentarer til referatet fra forrige MED-LAMU (3.9.2014).

Orienteringssaker

Sak 37/2014 Kort orientering fra fakultetsledelsen og HMS-koordinator

  • Da renholdsaken ble lagt fram for AMU, ble det fattet følgende vedtak (ikke offentliggjort ennå på nettet): «AMU ser alvorlig på saken og ber universitetsledelsen ta dette opp og finne en tilfredsstillende løsning og en midlertidig løsning til permanent løsning er på plass». EA har gitt utrykk for at de avventer beskjed fra Universitetsledelsen før de vil igangsette tiltak. AMUs sekretariat har opplyst at saken skal vurderes i forhold til diverse avtaler inngått mellom UiO og OUS. Fakultetsdirektøren har sendt en henvendelse til Ragnhild Hennum (prorektor) som er ansvarlig for slike avtaler og etterspurt hvor saken står, men har ikke fått tilbakemelding ennå.
  • Studenter ansees som arbeidstakere i forhold til Arbeidsmiljølovens bestemmelser og skal ha tilpasset opplæring dersom de igjennom studiet kan utsettes for farer som kan gå utover liv og helse. Fakultetet har derfor sagt ja til å delta i utviklingen av et E-læringsprogram innen HMS i regi av MATNAT. Planen er at E-læringsprogrammet skal være klart til bruk fra høsten 2015. Programmet består av 6 moduler; Generell HMS, Psykososialt arbeidsmiljø, Laboratoriesikkerhet, El-farer, Smitte og hygiene og Feltarbeid. Det er søkt om støtte fra Norgesuniversitetet og UiO sentralt for å få dekket noen av utviklingskostnadene.
  • Arbeidsgruppen som ble nedsatt av Universitetsdirektøren for å utrede sikkerhets- og beredskapssatsningen ved UiO har levert sin rapport. Her foreslås det å opprette en seksjon bestående av en sikkerhets- og beredskapsdirektør, sikkerhets- og brann rådgivere og nåværende HMS-enhet direkte under Universitetsdirektøren. Hensikten er å gi støtte til underliggende enheter og kunne gi Universitetsdirektøren råd. Planen er at Universitetsdirektøren skal legge fram rapporten for Universitetsstyret og anbefale en organisering av dette arbeidet. Hun har imidlertid allerede nå gitt EA beskjed om å sette i gang rekruttering av en sikkerhets- og beredskapsrådgiver og en brannvernsrådgiver.
  • IMB har tidligere tatt opp behov for en beredskapsøvelse, men har fått beskjed om at igangsetting av en slik øvelse bør utsettes inntil Universitetsstyret har behandlet rapporten om sikkerhets- og beredskapssituasjonen ved UiO og til den Sentrale beredskapsplanen er revidert. På møtet ble spørsmålet tatt opp på nytt da IMB ikke helt forstår hvorfor de må vente på disse avklaringene. De har blant annet behov for å sjekke om alarmer og avstengninger i DM fungerer slik de ønsker ved en eventuell krisesituasjon. Da slike øvelser ikke behøver å involvere beredskapsgruppen, hverken sentralt eller lokalt, er det ikke noe i veien for at slike øvelser gjennomføres når IMB finner det hensiktsmessig.

Sak 38/2014 Kort orientering fra lokalt hovedverneombud

  • Lokalt hovedverneombud er klar over de litt utydelige signalene som er kommet etter at renholdsaken ble behandlet i AMU. Han håper på snarlig svar fra Universitetsledelsen og at det blir igangsatt renhold slik fakultetet ber om innen kort tid.
  • Verneombudene ved IMB har hatt et møte med Hovedverneombudet ved UiO og Lokalt hovedverneombud i forbindelse med uro rundt omorganiseringen ved instituttet. Samtidig ble det snakket om hvordan man best kunne håndtere eventuelle henvendelser fra pressen - hovedverneombudet delte sine erfaringer i så henseende.
  • Det er ikke rapportert inn uhell eller hendelser til Lokalt hovedverneombud siden siste møte.
  • Lokalt hovedverneombud har deltatt på møter både sentralt og ute på instituttene.

 

Sak 39/2014 Bruk av Bedriftshelsetjenester(BHT) – rapport for 2.tertial 2014

Rapporten som var vedlagt sakspapirene var ikke inndelt etter institutt/enhet, men en slik rapport ble utlevert i møtet. BHT v/Trine Evensen påpekte at mange av bestillingene for 2014, ennå ikke er gjennomført. Hun anbefalte instituttene/enhetene å legge mer vekt på fraværsoppfølging ved bestilling av BHT-tjenester for 2015. Hun pekte også på de kurstilbudene som var tilgjengelig mhp på både stressmestring, vold og trusler, samt innen for smittevern.

Sak 40/2014 Ledelsens gjennomgang for 2013 fra IMB

Ingen kommentarer

Sak 41/2014 Ledelsens gjennomgang for 2013 fra Helsam

Utsatt - legges frampå neste møtet

 

Sak 42/2014 – Sammensetning av MED-LAMU for neste 2-års periode

Den nye sammensetningen av utvalget  ble tatt til etterretning. Studentrepresentant var ikke lagt inn i saksfremlegget da studentene velger ny representant sent i vårsemesteret. Nåværende studentrepresentant vil derfor fortsette i MED-LAMU selv om arbeidstaker- og arbeidsgiverrepresentantene byttes ut.

Dag og tidspunkt for møtene i MED-LAMU videreføres. Møtene for våren 2015 blir 11.mars og 3.juni. Representantene og varaene i utvalget vil få innkalling i Outlook.

Diskusjonssaker

Sak 43/2014 Hvilke saker skal og bør utvalget behandle/få seg forelagt? Hvordan har dette fungert i inneværende 2-årsperiode?

Utvalget har, bortsett fra renholdsaken, ikke hatt konkrete HMS-saker til behandling. Det meste har vært orienteringssaker, bare noen få diskusjons/vedtakssaker.

Det ble påpekt at det ikke er noen svakhet at utvalget har hatt få saker til behandling. Det kan være mange HMS-utfordringer for våre ansatte i sykehusene, men disse blir stort sett løst gjennom HMS-samordningsavtalene med OUS. IMB har mye laboratorievirksomhet, men sakene blir enten løst i linjen eller behandlet av IMB-LAMU. Vi kunne kanskje forvente å få flere saker fra studentene, spesielt mhp dårlige lokaliteter/få lesesalsplasser, spesielt på IMB. Studenten ble oppfordret til å melde inn saker til behandling i utvalget.

Referatsaker

Referat fra møte i AMU 2.6.2014 – ingen kommentar

Referat fra møte i IMB-LAMU 11.9.2014 - Studenten lurte på hvilke avtaler som var gjort i forhold til støy/boring ved ombyggingen av kantinen på IMB. Undervisningen i Lille auditorium blir veldig forstyrret når det bråker som verst. Eva Mjelde mente at det var tatt hensyn til eksamensavviklinger, men hun visste ikke om det var gitt andre restriksjoner for prosjektet. HMS-koordinator snakker med ansvarlig på IMB og EA og får oversikt over hvilke avtaler som er gjort med firmaet som står for ombyggingen. Det er også viktig å sjekke videre fremdrift i prosjektet opp mot undervisningen som skal foregå i Lille Auditorium fremover. Dersom støyen kommer til å vedvare i flere uker fremover, bør det utredes om undervisningen kan flyttes til et annet auditorium. Avtalen som er inngått med firmaet vil det være vanskelig å endre dersom det ikke er lagt inn restriksjoner i utgangspunktet.

-------------------------------------

Sak 45/2014 Eventuelt

Det ble foreslått å gjennomføre utvalgsmøtene som video-møter. Til neste møte sjekkes det ut hvor mange enheter som kan være tilkoblet samtidig. De nye medlemmene i MED-LAMU bør på første møte våren 2015 få seg forelagt dette spørsmålet på nytt og avgjøre om videomøter er en hensiktsmessig og ønskelig møteform.

-------------------------------------

 

 

 

 

 

 

Publisert 4. juni 2014 10:45 - Sist endret 15. des. 2014 09:08