Referat fra møte i fakultetets arbeidsmiljøutvalg 11.6.2015

Deltagere

For arbeidsgiver: Bjørn Hol, Ingrid Sogner (vara for Unn-Hilde Grasmo-Wendler), Knut Tore Stokke

For arbeidstakerne: Espen Lyng Andersen, Marian Berge Andersen

Forfall: Martin Furan og Julie Nybakk Kvaal (vara for Furan)

Observatører: Asle Fredriksen (AMU)

BHT og studentrepresentant var ikke til stede

Referent: Liv B.Finess

 

 

Sak 15/2015 Godkjenning av møteinnkalling

Innkallingen ble godkjent

Sak 16/2015 Godkjenning av referat fra forrige MED-LAMU

Det var ingen kommentarer til referatet fra forrige MED-LAMU (11.3.2015).

Orienteringssaker

Sak 17/2015 Kort orientering fra fakultetsledelsen

Muntlig orientering:

  • Universitetsdirektøren har bestemt ny organisering av HMS- og beredskapsarbeidet ved UiO – se orienteringen som ble gitt universitetsstyret i møte 1.juni:

http://www.uio.no/om/organisasjon/styret/moter/2015/4/o-sak-4-hms-og-beredskap.pdf

Alle enheter (fakulteter og museer) skal opprette en funksjon som beredskapskoordinator. For Det medisinske fakultet vil det være naturlig at HMS – koordinatoren ved fakultetet også fungerer som beredskapskoordinator noe som til dels har vært tilfelle inntil nå. Funksjonen/rollen bør sannsynligvis tydeliggjøres opp mot underliggende enheter.

  • Det skjer nå en oppdatering av kontaktpersoner i fakultetets beredskapsplan. Endringene blir også meldt inn sentralt slik at den sentrale planen også blir oppdatert.
  • Gjennom økt og samlet innsats på miljøområdet skal UiO etablere seg som et grønt universitet, ifølge universitetets strategiske plan for perioden 2010-2020. Som en del i dette arbeidet er det igangsatt et prosjekt som skal sørge for at alt avfall kildesorteres. Se nettsiden: http://www.uio.no/om/strategi/miljo/kildesortering/

Fakultetsledelsen får anledning til å komme med ønske for tidspunkt for innføring ved vårt fakultet.

Sak 18/2015 Kort orientering fra lokalt hovedverneombud

Muntlig orientering:

  • Alle verneombud skal gjennomgå kursene i UiOs HMS-opplæring – viktig at det legges til rette for det ute på instituttene.
  • Det har vært avholdt møte med de ledende verneombudene ved instituttene der fokuset har vært å klargjøre rapporteringslinjer i verneombudssaker.

Sak 19/2015 HMS – e-læring for studentene

Orientering om e-læringsprosjektet v/Kai Åge Fjeldheim og Lars Lomell – se orientering om prosjektet:

http://www.uio.no/for-ansatte/arbeidsstotte/prosjekter/elaring-hms/index.html

Fakultetet vil se på hvordan HMS-opplæringen skal implementeres i våre studier i løpet av høsten 2015. Noen av modulene vil være aktuelle for alle studiene, mens enkelte vil være rettet mer spesifikt mot utdanninger der studentene har undervisning på laboratorier og/eller er ute i praksis på sykehus og i kommunehelsetjenesten.

 

Sak 20/2015 Ledelsens gjennomgang ved Helsam for 2014

Det var ingen kommentarer til den vedlagte rapporten m/tiltaksplan. Kontorsjefen mente at arbeidet med rapporten og tiltaksplanen hadde vært nyttig for instituttledelsen da HMS-arbeidet på denne måten ble gjenstand for en systematisk gjennomgang.

Sak 21/2015 Ledelsens gjennomgang på Fakultetsnivå for 2014

Det var ingen kommentarer til det vedlagte notat og rapporten m/tiltaksplan.

Sak 22/2015 Rapportert bruk av BHT i første tertial 2015

Det var ingen kommentarer til det vedlagte brevet fra BHT og oversikten over bruk av BHT i første tertial.

Diskusjonssaker

Sak 23/2015 Møtedatoer for høsten 2015

Det var enighet om at de foreslåtte datoene passet. Både medlemmer og varamedlemmer vil få innkalling til møtene i Out-Look.

Referatsaker

Sak 24/2015

  • Referat fra møte i AMU – 16.3.2015 - ingen kommentarer

  • Referat fra møte i IMB-LAMU – 9.3.2015 - ingen kommentarer

-------------------------------------------------------------------

Sak 14/2015 Eventuelt

Ingen saker

-------------------------------------------------------------------

 

Publisert 15. des. 2014 09:48 - Sist endret 21. juli 2015 13:15