Referat fra møte i MED-LAM

Deltakere

Arbeidsgiver: Unn-Hilde Grasmo-Wendler, Gaute Frøisland, Erlend Huglen

Arbeidstaker: Maria Krave, Katrine Ore, Sissel Aastorp

Studentrepresentant: forfall

BHT: forfall

Sekretær: Elisabeth Olsen

Observatør: Stina Mosling

Sak 33/2020 Godkjenning av innkalling

Innkallingen ble godkjent

Sak 34/2020 Godkjenning av møtereferat

Referat fra møte 17. september 2020 ble godkjent

Sak 35/2020 Orientering fra ledelsen

Muntlig orientering.

De fleste ansatte er for tiden på hjemmekontor, med få unntak som har bakgrunn i nødvendig drift eller tilrettelegging for den enkelte.

Vi har nylig hatt et smittetilfelle på Sogn arena. Smittesporingen fungerte fint. Vi smittesporer innad på UiO, for å finne ut hvem vedkommende har hatt kontakt med. Nærkontaktene er i karantene, og alle har testet negativt. Det kan tyde på at vi har gode smittevernregler som overholdes.

LHVO: er det mulig å få vite hvor mange generelt som er/har vært smittet på fakultetet?

Det ble svart at vi har en en viss oversikt , men ikke fullstendig. Vi har ikke anledning til å oppbevare slike helseopplysninger, samt at det er frivillig om den som er smittet vil gi oss beskjed direkte. Det er et sterkt fokus på smittesporing, særlig der studentene har vært sammen fysisk, og i klinisk undervisning.

Sak 36/2020 Orientering fra lokalt hovedverneombud (LHVO)

Muntlig orientering.

Hjemmekontor ser ut til å være noe mange ansatte er opptatt av. Det er lite sosialt, og det kan bli ensomt på hjemmekontor. Veldig mange savner uformell sosial kontakt. Ved Helsam har de hatt et allmøte for administrative ansatte som ble satt pris på.

Det er også utfordringer med skuldre og nakke etc på grunn av  dårlige ergonomiske forhold på hjemmekontoret, men også pga. mye stillesitting. Kanskje det kunne vært mulig å utvide, eller i større grad benytte trening i arbeidstiden. Ledere bør ha forståelse for dette og oppfordre ansatte til å gå en halvtimes tur i løpet av arbeidsdagen, uten at det skal gå utover tid til lunsjpause.

Noen enheter har innført ukentlige lunsjmøter som fungerer godt.

Ansatte på lab er stort sett på jobb hver dag, på IMB er det bare 20 % av lab-medarbeidere som er på hjemmekontor.

Noen av de ansatte syns det tok litt lang tid før man fikk info fra UiO om den nye nedstengingen. Det var også en del spørsmål rundt bruk av munnbind.

Vask av kontorer: Det var fint med info som kom fram i forrige møte. Men det har også kommet spørsmål fra andre enheter, Helsam, IMB og fakadm. Hva er hyppighet på vask nå?

Videre er det spørsmål status på saken om sammensetningen av LAMU: hvem kan delta i LAMU-møtene som observatører.

Når det gjelder regler for velferdspermisjon, har det skjedd noe nytt?

Obligatoriske kurs – hva er status for gjennomføring blant medlemmene i LAMU?

Elisabeth Olsen: Det er litt forskjellig fra enhet til enhet/bygg til bygg hvor ofte forskjellige arealer vaskes. I UiO-eide bygninger finnes oppslag som viser hyppighet. Man kan ta kontakt med EA for å få nærmere info.

Når det gjelder retningslinjer for velferdspermisjon er det dessverre ikke noe nytt.

Gaute Frøisland har tatt obligatorisk HMS-opplæring gjennom det nye nettkurset, og syns det var et bra kurs.

Sak 37/2020 Fokusområde: ARK

Orientering om status og tentativ plan for gjennomføring av ARK på fakultetet v/HR-leder Stina Mosling

Tre personer har gjennomført prosesslederkurs i regi av det nasjonale ARK-prosjektet.

I tillegg har vi begynt å innhente erfaringer fra de som har gjennomført den nye ARK-versjonen, ARK 2.0. Særlig NTNU, og HF på UiO. HF har gjennomført digitalt. Vi har også fått lov til å bruke nettsider og maler. Alle spørsmålene i undersøkelsen samt annen informasjon ligger ute på NTNU sine ARK-sider.

Vi diskuterer tidspunkt for gjennomføring. I årsplanen står det at det skal gjennomføres innen 2023, men vi ser for oss å gjennomføre i god tid før det.

Det er ulike holdninger til å gjennomføre en slik undersøkelse i en koronasituasjon. Det er kanskje ekstra viktig i denne situasjonen, men man må også ha ressurser for å gjennomføre en god prosess. Stinas anbefaling er at fakultetet gjennomfører samlet.

I neste møte kan vi forhåpentligvis ha en mer konkret tidsplan.

LHVO: Ganske lenge har vi hørt at det skal gjennomføres i 2021, men nå sies det 2023?

Stina: Planen er fremdeles 2021, men det er ulikt på instituttene i hvilken grad de er rigget for å gjennomføre i 2021. Det er startet en diskusjon om tidsplanen, og forhåpentligvis kan vi presentere en mer konkret tidsplan innen neste møte i LAMU.

Sak 38/2020 Sammensetning av MED-LAMU for perioden 2021-2022

MED-LAMU tok notat av 12. november 2020 til etterretning

Sak 39/2020 Møtedatoer 2021

Møtedatoer i 2021 er følgende torsdager fra kl 9 til 10.30:

4. mars
10. juni
16. september
18. november

Sak 40/2020 Referatsaker

Referat fra LAMU ved NCMM 22.06.2020

Referat fra Klinmed-LAMU 04.06.2020

Eventuelt

Avtroppende LHVO ble takket for innsatsen i inneværende periode. I 2021 er det arbeidsgiver som leder LAMU.

Publisert 21. jan. 2020 14:44 - Sist endret 28. mai 2021 10:01