Lubne barn, overvektige voksne?

Har vi blitt en nasjon fylt av lubne barn med elendig kosthold? Eller var ikke ting så mye bedre før? Og er du prisgitt din mors spisevaner?

Eple med målebånd rundt seg

Får norske barn stadig større livvidde fordi matvanene er for dårlige? Illustrasjon: Colourbox.com

Hvordan er norske barns matvaner og vekt? Er det slik at norske barn super sukkerholdig brus og har lagt frukt og grønt på hylla mens vekta øker, eller står det ikke så galt til allikevel?

Prisgitt mors matvaner

– Du blir hva din mor spiser, sier professor Tore Henriksen.

Det er velkjent at de første leveårene har stor betydning for fremtidig helse. Men enda viktigere er tiden i mors mage.

– Det er her grunnen for vår helse resten av livet blir lagt, sier Henriksen.

Sukker eller brokkoli?

Hvordan er norske barns kosthold i dag? Professor Lene Frost Andersen tar oss gjennom brusslurping og tygging av sukker fra 70-tallet til i dag.

Hun ser på utviklingen blant norske barns matvarer - er det grunn til å rope et varsku, eller er tingenes tilstand ikke så ille alt i alt?

Vekt og vaner

Barn tilbringer mye tid på skolen. Professor Nanna Lien ser på hvordan skolen påvirker fedmeutviklingen. Hun tar for seg overvekt blant barn på tvers av Europa. Samtidig peker hun på hva norske retningslinjer for skolemåltidet har bidratt til, og hvor de kanskje har feilet.

Hvordan står det til med vekten hos norske barn? Er det slik at barna våre får en stadig større livvidde? Professor Haakon Meyer gir deg svaret i sitt innlegg.

Velkommen til foredrag!

Hvor lubne har junior Kari og Ola Nordmann egentlig blitt?

Du blir hva mor spiser

• Foredragsholder Professor Tore Henriksen

Barns kosthold: Var alt så mye bedre før?

Skolen – fremmer eller hemmer av fedmeepidemien?

Panelsamtale

Foredragsholderne samtaler om temaet, og svarer gjerne på dine spørsmål.

Møteleder er professor Haakon E. Meyer.

Flere seminarer i 2014

Det medisinske fakultet fyller 200 år i 2014. En del av feiringen gjennom året er ti lørdagsseminarer. Dette er nummer tre i rekken.

Neste seminar er 5. april: Hjerte og smerte - ikke bare for menn

Finn frem

Domus Academica - Urbygningen

Auditorium 4 er i Urbygningen på Universitetsplassen.

Adressen er Karl Johans gate 47.

Se kart og informasjon om tilgjengelighet.

Mer om temaet

Forskningsaktuelt

• Genene gjør deg overvektig
  • Høyere risiko for å utvikle fedme