Hva er normal adferd?

Bli med inn i biomedisinens gåtefulle verden. Hva vil det si å være psykisk syk?  Hvordan stilles diagnosen? Er du psykisk syk om du får ME?

Modell av hjerne

Psykiatrien rommer flere uløste gåter. Illustrasjon: Colourbox.com

Solid kunnskap helt gratis

Seminaret er åpent for alle, og fullstendig gratis. En god deal, kaller vi det.

Dette er rett og slett en ypperlig måte å få med seg litt ny kunnskap på. Du trenger ikke være fagperson for å høste frukter av dette seminaret. Det er satt sammen for deg som synes medisin og helse er spennende - enkelt og greit.

Møteleder er professor II Ulrik Fredrik Malt.

1. Hva er en diagnose?

Hva er en psykiatrisk diagnose, egentlig? Et avgjørende redskap for å kunne gjøre en god jobb, eller en problematisk konstruksjon som lover mer enn den holder?

Diagnoser hviler på mange ulike premissleverandører. Forskning, makt, økonomi og sosiologi er noen av dem. Her er det rom for diskusjon!

2. Normal eller psykisk syk?

Hva vil det si å være psykisk syk? Norske leger og forskere forholder seg til det 10. internasjonale klassifikasjonssystemet for psykiske lidelser og adferdsforstyrrelser.

Utfordringene legene møter når de skal stille en diagnose er mange. Noen utfordringer er avgrensninger mot religiøse overbevisninger, politiske handlinger, kulturelle reaksjoner, sorgreaksjoner og biologisk variasjon.

3. Kronisk utmattelse / ME - motesykdom eller en oversett lidelse?

Kronisk utmattelsessyndrom (CFS/ME) har fått mye oppmerksomhet de siste årene. Er det en motesykdom? Eller har den bestandig eksistert?

Hva vet vi om underliggende sykdomsmekanismer? Hvordan kan sykdommen behandles? Og hva er siste nytt fra forskningsfronten?

Flere seminarer i 2014

Det medisinske fakultet fyller 200 år i 2014. En del av feiringen gjennom året er ti lørdagsseminarer. Dette er nummer åtte i rekken.

Neste seminar er 8. november: Kampen mot kreft

Finn frem

Domus Academica - Urbygningen

Gamle Festsal er i Urbygningen på Universitetsplassen.

Adressen er Karl Johans gate 47.

Se kart og informasjon om tilgjengelighet.

Publisert 23. des. 2013 12:49 - Sist endret 8. okt. 2021 14:16