Referat fra IDF-møte 25. april 2022

Årlig drøfting av midlertidighet

Deltakere:

Fra tjenestemannsorganisasjonene: Vigdis Bjerkeli (Forskerforbundet), Niclas Berger (Akademikerne)

Fra verneorganisasjonen: Sissel Aastorp  (lokalt hovedverneombud)

Fra arbeidsgiver: Hans Mossin, Gaute Frøisland, Stina Mosling, Heidi Falch Ecklund, Elisabeth Dahl, Anette Langtvet, Kristine Kleppan Blikra, Aleksandra Weder Sawicka (referent)

Årlig drøfting av midlertidighet

ved Stina Mosling

Saksdokumenter:

Innledningsvis informerte Stina Mosling om at bytte av personalsystemet i mai 2021 og endringer i registrering av timelønnansatte har påvirket data. Derfor viser data en liten økning fra 2021 til 2022, men det er usikkert om økningen er reell eller forårsaket den nye registreringsmåten.

Deretter presenterte enhetene sine tall, i henhold til de seks fokusområdene samt særlige lokale forhold som framgår av UiOs bestilling til fakultetene. Underlagsmateriale, inklusiv enhetenes kommentarer, var på forhånd gjort tilgjengelig for TMO.

Fokusområde 1: Fast ansettelse ved varighet på mer enn tre år
  • Klinmed: 8
  • Helsam: 3
  • IMB: 1
Fokusområde 2: Utlysning av faste stillinger
  • Klinmed: 19
  • Helsam: 1
  • IMB: 0
  • Fakultetsadministrasjon: 0
Fokusområde 3: Oppsigelser ved bortfall av eksternfinansiering og arbeidsoppgaver
  • Klinmed: 4
  • Helsam: 2
  • IMB: 3
  • Fakultetsadministrasjon: 0

Akademikerne mener Det medisinske fakultetet har gode rutiner på oppfølgingen av faste ansatte som mister jobben som følge av bortfall av eksterne midler. Akademikerne er dog usikre på lovhjemmelen som benyttes i disse oppsigelsesprosessene, og ber fakultetet ta en ny runde med UiO/AP og få den eksplisitte lovhjemmelen presisert, ev. vurdert på nytt.

Forskerforbundet ønsket å vite hvordan oppsigelser blir ivaretatt ved enkelte enhetene.

Ved Klinmed har to fått annen passende stilling, to er fortsatt i oppsigelsestiden. Miljøene jobber aktivt for å skaffe finansiering. Forskergruppene er ofte sammensatt av ansatte ved UiO og OUS. Noen ganger finnes det løsninger i den andre virksomheten.

Helsam har ikke opplevd de siste årene at noen har gått ut i arbeidsledighet av de som har blitt sagt opp. Det jobbes aktivt med å ivareta de som er i denne situasjonen. Prosessene startes veldig tidlig for at vi som arbeidsgiver skal gjøre det vi kan for å skaffe midler til videre ansettelse. På den annen side kan det være vanskelig å finne andre passende stillinger dersom kompetanse er svært spesialisert.

Fokusområde 4: Midlertidighet og påvirkning på arbeidsmiljøet

Det medisinske fakultet ønsker å bidra til større forutsigbarhet for midlertidige ansatte og er opptatt av å motvirke negative konsekvenser. Det er ikke rapportert om tilfeller om at midlertidighet har en negativ påvirkning på arbeidsmiljø.

Fokusområde 5: Bruk av timelønnskontrakter og honorarer

Ved Det medisinske fakultet er timelønnskontrakter og honorarer brukt hovedsakelig i forbindelse med undervisningsrelatert arbeid, bedømmelser og sensur samt studentassistenter.

Fokusområde 6: Innleie fra bemanningsforetak
  • Klinmed: 0
  • Helsam: 0
  • IMB: 2
  • Fakultetsadministrasjon: 1
Fokusområde 7: Særlige forhold lokalt

HR-leder innledet med at fakultetet har en høy grad ekstern finansiering og dermed også mange forskningsprosjekter hvor oppgavene er midlertidig. Vi skal fortsette å arbeide med å få ned midlertidigheten, særlig den uønskete midlertidigheten, men en viss grad av midlertidighet vil det fortsatt være behov for fremtiden.

Forskerforbundet vil gjerne se separate tall for midlertidige tekniske og administrative stillinger i neste år. Arbeidsgiver svarte at dette kan TMO spille inn til Avdeling for personalstøtte som utformer bestillingen.

Arbeidsgiver informerte om status for prosjektet Staff mobility portal: arbeidsgruppen har utarbeidet en rapport med mulige veier videre. Denne vil bli presentert for personaldirektør og deretter tatt opp i IDF.

Publisert 19. apr. 2022 16:29 - Sist endret 3. apr. 2024 15:10