Referat fra IDF-møte 30. mai 2022

Drøftingssaker: Styresak 28/22

Forhandlingssaker: ingen

Deltakere:

Fra tjenestemannsorganisasjonene: Katrine Langvad Stensløkken (Forskerforbundet), Vigdis Bjerkeli (Forskerforbundet), Gabrielle Tandberg (NTL), Mattias Solbakken (Akademikerne), Svend Davanger (Akademikerne)

Fra verneorganisasjonen: Sissel Aastorp  (lokalt hovedverneombud)

Fra arbeidsgiver: Hans Mossin, Gaute Frøisland, Stina Mosling, Mette Groseth Langballe, Aleksandra Weder Sawicka (referent)

Forfall: Parat

Møtet startet med drøftingssak. Informasjonssak (gjennomgang av resten av styresaker) ble tatt etterpå.

Drøftingssaker:

9/22 - Drøfting av styresak 28/22 Etablering av en desentral studiemodell – UiO Campus Sør

ved Hans Mossin og Mette Groseth Langballe

Arbeidsgiver presenterte informasjon om saken, prosessen og avtalen slik den er beskrevet i sakspapirene til fakultetsstyret. Arbeidsgiver la til noe mer konkret informasjon om stillingene det vil ansettes i:

• 8 toppstillinger i 20% og 18 lektorer i 10%
  • campusleder i 50% og administrativ koordinator i 100% stilling.
  • I tillegg vil det være en IT-ansatt i 20% med Sørlandet sykehus som arbeidsgiver.

Saken har vært oppe til informasjon i IDF i tidligere møter. Nå setter vi saken opp til drøfting ettersom avtaleutkastet foreligger og saken skal opp til formell beslutning i fakultetsstyret.

Akademikerne hadde spørsmål til innholdet i stillingene og bruk av intern utlysning. De påpekte at arbeidsgiver bør følge hovedregelen om utlysning av stillinger og kun bruke intern utlysning der reglementet tillater dette. Akademikerne påpekte at stillingene bør drøftes i IDF før utlysning.

Arbeidsgiver, ved HR-leder, svarte at det er naturlig å drøfte stillingene i IDF ettersom det er praksis for dette ved MED. IDF vil forelegges en bemanningsplan der stillingenes innhold er beskrevet mer konkret, på første møte etter sommeren. For øvrig sa arbeidsgiver at de vil følge de lover og regler som gjelder for ansettelser ved UiO og kun benytte intern utlysning der det er mulig og hensiktsmessig iht. reglementet.

Akademikerne spurte også om saken burde ha vært forhandlet ettersom den innebærer en endring av organisasjonskartet. Arbeidsgiver, ved HR-leder, svarte at det ikke innebærer en endring av organisasjonskartet til fakultetet, kun lenger nede i organisasjonen, under instituttnivå ved at det opprettes en ny klinikk. Saken er derfor vurdert til å være en drøftingssak.

Akademikerne har i tidligere møter uttrykt bekymring for det psykososiale miljøet for den administrative koordinatoren, som ikke har andre kollegaer tett på. Akademikerne mener at dette har vært godt svart ut av fakultetet som vil gi vedkommende et introduksjonsprogram og en introduksjon til det faglige nettverket i Oslo ved oppstarten.

Akademikerne ønsker at arbeidsgiver inkluderer i bemanningsplanen hvordan koordinatorens faglige utvikling er tenkt ivaretatt og hvordan undervisningskvaliteten er planlagt ivaretatt når det legges opp til en del fjern- og hybridundervisning.

Videre hadde Akademikerne innspill til rapporteringslinje for koordinatoren, at man ikke bør omtale vedkommende som studiekonsulent (da denne oppgaven ligger på fakultetet), at arbeidsgiver bør sjekke ut om studentavgiften kun kan betales til én undervisningsinstitusjon. Alle disse innspillene tar arbeidsgiver med seg videre og sjekker ut.

Akademikerne har også mottatt bekymring knyttet til manglende informasjon om Campus Sør. Arbeidsgiver, ved Mette G. Langballe, svarte at studiedekanen har informert om saken, men at vi vil ta med oss behovet for mer informasjon til tilbake til studiedekanen og leder for studieseksjonen.

Forskerforbundet støttet Akademikerne i spørsmålet om intern utlysning og drøfting av stillinger. De mener for øvrig at denne prosessen har blitt godt gjennomført med en god og grundig rapport som sluttresultat. Innspill fra studenter er viktig, og hvordan deres innspill har blitt tatt med inn i prosjektet er godt svart ut av arbeidsgiver. Forskerforbundet påpekte også viktighet av evaluering på slutten av prosjektet og underveis. Arbeidsgiver tar dette med videre.

Informasjonsaker:

8/22 - Gjennomgang av styresaker til Fakultetsstyremøte 14. juni 2022

ved Hans Mossin

Arbeidsgiver, ved økonomileder og fakultetsdirektør, presenterte styresaker om virksomhetsrapportering for T1 2022, foreløpig fordeling, endring av utfyllende regler for valg av dekan samt oppnevning av midlertidig vitenskapelig representant til Klinmeds valgstyre. Tjenestemannsorganisasjonene hadde ingen kommentarer.

Sakskart til Fakultetsstyremøte 14. juni 2022

Forhandlingssaker: