Chantal Tallaksen

Chantal Tallaksenvar kandidat til å representere midlertidig tilsatte og professor II i fakultetsstyret for perioden 01.01.2015–31.12.2015

Bilde av professor II ved UiO, Chantal Tallaksen

Chantal Tallaksen. Foto: UiO

Stilling: Professor II

Arbeidssted: Institutt for klinisk medisin

Forslagsstiller: Hanne Flinstad Harbo

Stikkord for valgprogram: Styrke undervisningskompetanse blant lærere, øke undervisningsstatus i miljøet, arbeide for bedre integrering av forskning og klinikk ved blant annet stillingstruktur påvirkning.

Bakgrunn

  • Cand. med. Oslo 1981
  • Dr. med. 0slo 1993
  • Spesialist i nevrologi 1997

Arbeid

1981-1989 : Lovisenberg og Aker sykehus medisinske avdelinger, 1989-1999 Rikshsopitalet nevrologisk avdeling, 1999-2002 Salpêtrière Sykehus i Paris, fra 2002 nevrologisk avdeling OUS-Ullevål.

Faglige interesser

Bred interesse i nevrologiske sykdommer. Forskningsområdene kan oppsummeres slikt:

  1. Alkohol , vitamin B1 og hjerne: vitaminmangel effekt på nervesystemet. 
  2. Myasthenia gravis: epidemiologiske, kliniske, immunologiske og genetiske aspekter. Studiene baserer seg på en nasjonal myasthenia database opprettet i studiegruppen, og bred internasjonalt samarbeid som følge av deltakelse i 2 Europeiske prosjekter. 
  3. Arvelige nevrodegenerative tilstander: perifere og sentrale, med mest fokus på arvelige ataksier og spastisk parapareser. Epidemiologisk kartlegging i Norge er avsluttet, diagnostisk kartlegging er i gang, og vi begynner med relevante funksjonelle studier. Her også har vi et bredt internasjonalt samarbeidsnettverk. 

Mål er for alle tilstander bedring av behandlingsstrategier i påvente av effektive terapier spesielt for gruppe 3. I denne forbindelse har jeg hatt et tett samarbeid med nevrorehabiliteringsinstitusjoner.

«Politiske» interesser: Ved siden av forskning og klinikk er jeg opptatt av undervisning og best mulig formidling av kunnskaper til leger og medisinske studenter. Denne oppgaven trenger kanskje å bli prioritert mer– tidsmessig og vektmessig-, i forhold til de øvrige oppgavene.   

 

Publisert 4. nov. 2014 17:28 - Sist endret 6. mars 2019 07:28