Henriette Jodal

Midlertidig vitenskapelig ansatte utgjør en stor andel av de ansatte på fakultetet. Noen er bare en kort tid innom fakultetet, andre går i midlertidig stilling over flere år. Blant de midlertidige ansatte er mange unge akademikere som er fakultetets fremtid - særlig dersom de opplever tilhørighet gjennom å bli hørt.

Jeg har hatt tilhørighet til fakultetet siden 2008, først som medisinstudent og forskerlinjestudent, og siden 2015 som doktorgradsstipendiat. Jeg har fått erfaring med forskningens mange sider, og opplevd undervisning fra ulike sider. Jeg ønsker nå å bruke min erfaring ved å representere de midlertidige ansatte i fakultetsstyret, og være med å bygge fakultetets fremtid.

Mine fokusområder er:

  • Økt kvalitet på forskerutdanning.
    • Utdanning av gode forskere krever tett veiledning, særlig i startfasen, for å øke kunnskapsoverføringen fra mer erfarne forskere. Gode relasjoner og veiledning vil øke kvaliteten på fremtidens forskning.
    • Målet med forskning er å bedre samfunnet, og fordele begrensede ressurser der de får mest utbytte. Dette bør formidles kontinuerlig: gjennom økt samspill blant forskere, på samme nivå og mellom mer og mindre erfarne i forskerutdanningen.
  • Karriereløp for akademikere.
    • Økt informasjon om muligheter og forventninger til en karriere i akademia fra tidlig i utdanningen.
    • Øke attraktiviteten til en karriere i akademia, med fokus på gode betingelser og økt forutsigbarhet, for å beholde de beste.
  • Innovasjon gjennom tid til forskning og undervisning.
    • Vi er alle best på det vi gjør mest, og vi kan ikke være best på alt. Fordeling av oppgaver til de som kan det best, og automatisering av prosesser der det er mulig.
    • Søknadsprosesser og tilgang til data bør forenkles, slik at blant annet midlertidig ansatte slipper å bruke mesteparten av sin begrensede tid til å starte opp prosjekter fremfor å gjennomføre prosjekter.
    • Fokus på det vi er best på gir mulighet for økt innovasjon.
  • Økt kvalitet på undervisning.
    • Undervisning på alle nivå krever samarbeid mellom undervisere. Tilrettelegge og lage tid for undervisere til å samarbeide ytterligere - også på tvers av fagområder og nivå - for å lage en helhetlig progresjon.
    • Økt samarbeid mellom de ulike studieprogrammene ved fakultetet legger til rette for bedre samarbeid også i arbeidslivet.
Publisert 6. nov. 2019 13:10 - Sist endret 7. nov. 2019 08:58