Utfyllende valgprogram

Lise Mørkved Helsingens utfyllende valgprogram som kandidat til fakultetsstyret

De midlertidig vitenskapelige ansatte er en sentral drivkraft på Det medisinske fakultet. Denne gruppen består i stor grad av yngre forskere og lektorer som er helt nødvendige for å sikre at vårt fakultet skal være en ledende institusjon for forskning og undervisning i fremtiden. 

For mange ansatte er midlertidige stillinger springbrett til fremragende karrierer i akademia eller i andre bransjer med krav om høykvalifisert kompetanse. –Men, i begrepet «midlertidig» ligger også et bud om kortsiktighet, uforutsigbarhet og manglende gjensidig forpliktelse. Dette er belastende for den enkelte arbeidstaker, og kan svekke insentivet til å utvikle et bredt spekter av akademiske ferdigheter. Midlertidige stillinger fremmer kvantitet fremfor kvalitet i forskningen, kan vanskeliggjøre rekruttering av de beste kandidatene (som er attraktive på arbeidsmarkedet i andre bransjer), og det kan hemme god, langsiktig planlegging av universitetets aktiviteter. 

Å ha en midlertidig vitenskapelig stilling kan gi fantastiske utviklingsmuligheter, men hvilket utbytte man har av en slik stilling varierer mye. Selvsagt spiller den enkeltes innsats og vilje til å gripe mulighetene som byr seg en stor rolle, men vi må ikke undervurdere betydningen av miljøet rundt, som i stor grad kan gi råd og veiledning og legge til rette for best mulig karriereutvikling.

Som representant for de midlertidig vitenskapelig ansatte i fakultetsstyret ønsker jeg å:

Satse på forskningsutdanning 

  • Forkorte tidsbruken i administrasjon av ph.d.-programmet. Mange kandidater venter lenge på godkjenning av søknad om opptak på ph.d-programmet, og det er lang behandlingstid for bedømmelse av doktorgradsavhandlinger. I begge ender av et doktorgradsløp går det for kandidatens vedkommende med mye tid til venting: I startfasen er dette uheldig fordi det forsinker oppstarten av ph.d-utdanningen. I sluttfasen er det uheldig fordi man er avhengig av en godkjent doktorgrad for å være kvalifisert til relevante stillinger, og for å kunne søke selvstendige forskningsmidler.
  • Øke kvaliteten og fleksibiliteten i opplæringsdelen av ph.d.-programmet. Mange doktorgradskandidater rapporterer om lite utbytte fra opplæringdelen i ph.d.-programmet. Jeg vil jobbe for å øke kvaliteten av kursene og øke fleksibiliteten rundt hvilke kurs som kan godkjennes. Vårt fakultet, og mange andre institusjoner i inn- og utland tilbyr kurs som kan være godt tilpasset de ulike kandidatenes forskningsutdanning, men som per i dag er vanskelig å få godkjent som del av opplæringsdelen.
  • Kvalitet og uttelling for postdoktorprogrammet. Postdoktorprogrammet skal være et karriereutviklingsprogram for forskere i etableringsfasen. Jeg vil jobbe for at disse kursene skal være lett tilgjengelige, holde høy kvalitet og gi uttelling ved søknad om faste vitenskapelige stillinger.
  • Bedre forståelsen av forskningens etikk, samfunnets bidrag til og utbytte av forskning. Å se forskningen i et større perspektiv bidrar til bedre forskning, større muligheter for å få finansiert forskningsprosjekter og bedre utnyttelse av begrensede ressurser. Dette bør derfor inn som en sentral del av både ph.d.-programmet og postdoktorprogrammet.
  • Styrke mester-svenn relasjonen. Mange deler av forskningen er et håndverk som man lærer ved trening under tett veiledning. At unge forskere i mange miljøer får lite oppfølging hemmer utdanning av gode forskere og akademikere og gir forskning av lav kvalitet. Jeg vil jobbe for gode mentorordninger både på ph.d.- og postdoktornivå.

Jobbe for forutsigbare karriereløp for akademikere

  • Sjansen for å rekruttere og holde på de mest attraktive kandidatene til akademiske stillinger øker om betingelsene er forutsigbare og gode. Ved Det medisinske fakultet trenger vi kloke hoder som er attraktive på arbeidsmarkedet ellers. Da må vi sørge for konkurransedyktige betingelser.
  • Strategisk bruk og rekruttering av lovende unge akademikere. Jeg vil jobbe for å involvere unge akademikere i undervisning og administrasjon i tillegg til forskning. Dette vil styrke forståelsen av hvordan fakultetet fungerer, og gjør det mulig å knytte kontakter som er vesentlig for karriereutvikling. Jeg vil videre jobbe for at internfinansierte ph.d.- og postdoktorstillinger skal brukes strategisk for å holde på lovende akademikere for fremtiden.
  • Oppfordre til og bedre ordningen med frikjøp av vitenskapelige ansatte slik at frikjøp blir mer attraktivt. Et frikjøp gir mulighet for at yngre kolleger kan fylle en full vitenskapelig rolle og dermed tilegne seg uvurderlig erfaring og kompetanse som fakultetet trenger.
  • Bedre informasjon og veiledning om ulike karriereløp. Ved å kjenne til muligheter både innen akademia og i andre sektorer kan man selv gjøre strategiske valg for å bygge en attraktiv profil med tanke på videre utvikling. Det er sentralt å sikre god formidling av fakultetets sammensetning og ressurser opp mot nye midlertidig vitenskapelig ansatte.
  • Forutsigbarhet i undervisningsoppgaver. For å sikre dedikasjon og investering i undervisningen ved fakultetet bør det legges til rette for at også midlertidig vitenskapelig ansatte har forutsigbarhet i den undervisningen de leverer.

Satse på kontinuerlig utvikling av pedagogiske ferdigheter hos ansatte

  • Kontinuerlig utvikling av undervisning. Jeg vil jobbe for initiativer for å kontinuerlig tilpasse og utvikle undervisningen ved fakultetet for å oppnå fremtidsrettet, oppdatert utdanning av høy kvalitet for våre studenter.
  • Kontinuerlig forbedring og utvikling av pedagogiske ferdigheter hos de ansatte. Jeg vil jobbe for initiativer som setter fokus på og skaper insentiver for å bygge gode pedagogiske ferdigheter hos undervisere, også etter at man har oppnådd pedagogisk basiskompetanse.

Satse på ambisiøse forskningsmiljøer

  • De ambisiøse forskningsmiljøene stiller de modige, ubesvarte spørsmålene, og det er disse spørsmålene vi ønsker svar på.
  • De sterke forskningsmiljøene vokser frem ved å bevise at de kan omsette gode ideer til kunnskap og formidle denne. 
  • De sterke forskningsmiljøene har best forutsetninger for å lære opp kommende forskere og å holde på talentene ved god tilgang på ekstern finansiering. 

Frigjøre tid til primæroppgavene for vitenskapelig ansatte

  • Bygge ned barrierer for tilgang til forskningsdata. Å bruke år på å få tilgang til forskningsdata kan være demotiverende og i verste fall drepende for en ung forskerkarriere. Som midlertidig vitenskapelig ansatt er man avhengig av å levere resultater innenfor en begrenset periode.
  • Mer effektiv administrativ støtte og et tettere samarbeid mellom administrasjon og vitenskapelig ansatte på alle nivåer. Rapportering opptar en stadig økende andel av arbeidstiden til de vitenskapelig ansatte, og dette reduserer både mengde og kvalitet av forskning og utdanning.
     

Tilbake til kandidatpresentasjonen

Av Lise Mørkved Helsingen
Publisert 7. nov. 2023 11:29 - Sist endret 7. nov. 2023 11:47