Faglige premisser
Målsettingene for de faglige områdene er:
- Humanbiologi (det friske mennesket): Undervisningen konsentreres til de første to studieårene.
- Undervisning i vanlige sykdommer skal vektlegges.
- Allmennmedisin: Undervisningen skal styrkes ytterligere
- Integrasjon mot klinisk medisin forblir et bærende element fra studiestart
Hovedstruktur i revidert plan
1. og 2. år - Det friske mennesket
Grunnleggende kunnskaper. Hovedvekten vil ligge på faget humanbiologi, som inkluderer anatomi og fysiologi.
3. år - 1. integrerte kliniske modul
Fokuset vil ligge på indremedisin, kirurgi og patologi.
4. og 5. - Kliniske fag og parakliniske fag
Undervisning i blant annet fagene nevrologi, øye og øre-nese-hals, psykiatri, reproduksjon og kvinne-barn.
5. år - Samfunns- og allmennmedisin, praksis
Den andre delen av det femte året er forbeholdt en lengre praksisperiode samt undervisning med hovedfokus på allmennmedisin og samfunnsmedisin.
6. år - 2. integrerte kliniske modul
Bygger opp på all tidligere tilegnet kunnskap.
Pedagogiske premisser
- Viktige studentaktiviserende undervisningsformer:
- Problembasert læring
- Kasuistikkbasert læring
- Smågrupper
- Teambasert læring
- Valgfrie perioder
- Totalt 7 uker
- Legges mellom semestrene
- Gir grunnlag for fordypning og tidlig spesialisering
- Utvidet prosjektoppgave
- Bygger opp under arbeidet i de valgfrie emnene metodologisk eller tematisk