Forskning på tverrprofesjonell samarbeidslæring

For å få formidlet læringsutbyttet studentene har av SamPraks, samt forvalte kompetansen rundt tverrprofesjonell samarbeidslæring, blir SamPraks både forsket på og deltar inn i nasjonale forskningssamarbeid. 

Publikasjoner

Svensberg, K, Kalleberg, BG, Rosvold, EO, Mathiesen, L, Wøien, H, Hove, LH, Andersen, R, Waaktaar, T, Schultz, H, Sveaass, N, Hellesø, R. (2021) “Interprofessional Education on Complex Patients in Nursing Homes: a Focus Group Study” BMC Med Educ 21, 504 (2021). https://doi.org/10.1186/s12909-021-02867-6 

Forskningssamarbeid

Deltakelse i det nasjonale forskningsprosjektet ICCAS (Interprofessional Collaborative Competencies Attainment Survey)

Spørreskjemaet går til alle studenter i Norge, som nylig har deltatt i tverrprofesjonell læring. Prosjektet er et samarbeid mellom Universitetet i Bergen, Høgskulen på Vestlandet, Stavanger Universitetssykehus, Universitetet i Stavanger, Universitetet i Oslo, OsloMet, NTNU og Universitetet i Tromsø. Hensikten med forskningen er å se på effekten av de ulike undervisningsformene for tverrfaglig læring i Norge, slik at undervisningsinstitusjonene kan lære av hverandre, - og bedre egen undervisning.

Pågående prosjekter

  • PhD-prosjekt ved stipendiat, MNSc Lene Lunde: Simulering for primærhelsetjenesten (SimPrim). ‘Tverrprofesjonelle simuleringsscenarier for studenter i helsefag på UiO’
  • Wøien, H og arbeidsgruppen i SamPraks, Lunde, L, Moen, A, Hanevold, S, Hellesø R, Opheim, R: Digitale scenarier for å øke det tverrfaglige læringstilbudet ved UiO gjennom prosjektet SamPraks. Tildelt midler fra Det medisinske fakultet for å utvikle e-læringsressurser, mai 2021.
  • Medarbeidere i prosjektteamet til Crina Damsa (UV) m.fl. i prosjektet 'Teamwork analytics for training collaborative problem solving in professional higher education'. SamPraks-teamet skal bidra til å gi empiriske kontekster for en del av studien ved å gjennomføre teamtrening og delta i samdesign av læringsscenarioer.

Presentasjoner

  • Hove, L.H., Mathiesen, L., Rosvold, E.O. Aspects and approaches regarding interprofessional collaboration when treating elderly patients. Association for Dental Education in Europe, Oslo 2018
  • Wøien, H., Hellesø, R., Viktil, K.K., Mathiesen, L., Sveaass, N., Henriksen, C., Fjeld, K.G. Hove, L.H, Andersen, R., Ore, S., Rosvold, E.O.: Advanced Geriatric Nursing in the Interdisciplinary Team; New Learning Model. Nurse Practitioners/Advanced Practice Nurses Bridging the Gap: Towards Futuristic Healthcare through collaborative practice and leadership. Rotterdam, August 2018
  • Hove, L.H.: Oral health in older adults - aspects and approaches regarding interprofessional collaboration. International Association of Gerontology and Geriatrics, European Region Congress - IAGG-ER 2019
  • Kalleberg B.G., Norwegian health care students' experiences from interprofessional education on complex patients in nursing homes. Association of Medical Education (AMEE), Vienna, August 2019
  • Hove, L.H. The University of Oslo interprofessional education in gerodontology programme «Sampraks», European College of Gerodontology -ECG 2020

Postere

  • Rosvold, EO; Svensberg, K; Kalleberg, B; Mathiesen, L; Hellesø, R; Hove, LH. SamPraks Research Project at UiO. ADEE Annual Meeting 2018
  • Mathiesen, L: ‘Medication Review: Who is the patient? Interdisciplinary learning – undergraduates. Pharmaceutical Care Network Europe i Malaga, 2018