Oppbygging og gjennomføring

SamPraks har et praksisløp med flere møtepunkter, som tilsvarer to hele arbeidsdager. 

SamPraks steg for steg

SamPraks starter med steg 1 som er et digitalt introduksjonskurs (e-læring) som du som student må gjennomføre individuelt før du går videre til steg 2.

Steg 2 er at du som student får jobbe i en tverrprofesjonell gruppe med studenter fra flere andre utdanninger. Gruppene vil jobbe på én av følgende praksisarenaer som er beskrevet nedenfor:   

  • Kasuistikkbasert gruppearbeid (e-læringskurs med pasientkasuistikk
  • Kasuistikk med skuespiller som pasient i eColab (simuleringslab)
  • Klinisk praksis der dere får i oppgave å vurdere en inneliggende pasient med komplekse behov i sykehjem eller på sykehusavdeling
  • SamPraks har som mål å inkludere flere praksisarenaer. Undervisningen er estimert til å tilsvare to hele arbeidsdager, og fordeler seg over to kalenderuker.

Steg 1: Introduksjonskurs (e-læring)

I dette kurset lærer du prinsippene ved å samarbeide tverrprofesjonelt og få innblikk i andre profesjoners kompetanse.

Introduksjonskurset avsluttes med at du skal skrive en kort refleksjonsoppgave som skal sendes inn via nettskjema, og som du i tillegg skal ta med deg til det første møtet i den tverrprofesjonelle gruppen du blir plassert i. 

Steg 2a: Kasuistikkbasert gruppearbeid (e-læring)

Dette kurset bygger videre på introduksjonskurset, og her skal du jobbe i den tverrprofesjonelle gruppen du er plassert i.

I kurset får du erfaring med å jobbe i tverrprofesjonelt team gjennom å gjøre en kasuistikkbasert tverrprofesjonell utredning av en pasient.

E-læringen består av 2 kasuistikker, begge med en pasient med sammensatte og komplekse behov. Kasuistikkene beskriver pasientsituasjoner ved hyppig forekommende sykdomstilstander som utløser ulike behandlings- og omsorgsbehov, og skal være et utgangspunkt for diskusjon og refleksjon om hvordan en kan tilnærme seg og håndtere sammensatte og komplekse situasjoner gjennom et tverrprofesjonelt samarbeid.  

Kurset består av tre organiserte møter der faglærere vil være til stede.

  • På det første møtet (se tabell under) vil dere bruke tid til å bli kjent og til å diskutere med utgangspunkt i refleksjonsoppgaven fra introduksjonskurset, og starte planleggingen av hvordan dere skal legge opp gruppearbeidet.
  • På det andre møtet skal dere møte på oppgitt sted, der dere skal gå gjennom de to pasientkasuistikkene i e-læringen sammen. 
  • På det tredje og siste organiserte møtet skal dere presentere gruppens felles rapporter for andre studenter og faglærere. 

Utover dette organiserer gruppene videre arbeid på egen hånd.

Bli kjent møte Dag uke 1 Tiden mellom de organiserte gruppemøtene Dag uke 2
Diskutere refleksjonsoppgaver Gjennomføre e-læringen Gruppene jobber videre med rapportene Presentasjon av rapportene
Planlegge kasuistikkbasert gruppearbeid Gruppene organiserer selv arbeidet med rapportene    

Steg 2b. Kasuistikker med skuespiller som pasient i eColab (simuleringslab)

Dette kurset bygger videre på introduksjonskurset, og her skal du jobbe i den tverrprofesjonelle gruppen du er plassert i. I kurset får du erfaring med å jobbe i tverrprofesjonelt team gjennom å gjøre en tverrprofesjonell utredning av en pasient med sammensatte og komplekse behov.

Pasientutredningen vil foregå i UiOs simuleringslaboratorium, eColab (UiO:eColab - Institutt for helse og samfunn) og der en skuespiller opptrer som pasient på sykehjem.

Kurset består av tre organiserte møter

  • Det første møtet er et kort “bli kjent” møte hvor dere også skal diskutere med utgangspunkt i refleksjonsoppgaven fra introduksjonskurset, og starte planleggingen av hvordan dere skal legge opp gruppearbeidet.
  • På det andre møtet skal dere møte opp i eColab. Her får dere først utdelt pasientens journal og får tid til å planlegge pasientkonsultasjonen. Deretter skal dere i fellesskap gjennomføre en topp-til-tå-vurdering av pasienten.
  • På det tredje og siste organiserte møtet skal dere presentere gruppens felles rapport for andre studenter og faglærere. 

Utover dette organiserer gruppene videre arbeid på egen hånd.

Bli kjent møte Dag uke 1 Tiden mellom de organiserte gruppemøtene Dag uke 2
Diskutere refleksjonsoppgaver fra introduksjonskurset Planlegge og gjennomføre pasientundersøkelser Gruppene jobber videre med rapporten Presentasjon av rapporten
Planlegge utredningsdagen Gruppene organiserer selv arbeidet med rapporten    

Steg 2c: Klinisk praksis i sykehjem 

SamPraks i sykehjem har et praksisløp med flere møtepunkter, som fordeles over to arbeidsdager. Praksisen bygger videre på introduksjonskurset, og du skal jobbe i den tverrprofesjonelle gruppen du er plassert i.

Du får erfaring med å jobbe gjennom å gjøre en tverrprofesjonell utredning av en sykehjemspasient med sammensatte og komplekse behov. Dere får tildelt sykehjem i god tid før praksisen starter.

  • Det første møtet er et kort “bli kjent” møte hvor dere også skal diskutere med utgangspunkt i refleksjonsoppgaven fra introduksjonskurset, og starte planleggingen av hvordan dere skal legge opp gruppearbeidet.
  • Andre gang møter dere opp på sykehjemmet hvor dere får utdelt pasientens journal og får tid til å planlegge pasientkonsultasjonen. Deretter skal dere i fellesskap gjennomføre en topp-til-tå-vurdering av pasienten.
  • På det tredje og siste organiserte møtet skal dere presentere gruppens felles rapport for andre studenter og faglærere. 

Utover dette organiserer gruppene videre arbeid på egen hånd.

Bli kjent møte Tirsdag eller torsdag uke 1 Tiden mellom de organiserte gruppemøtene Tirsdag eller torsdag uke 2
Diskutere refleksjonsoppgaver fra introduksjonskurset Planlegge og gjennomføre pasientundersøkelser Gruppene jobber videre med rapporten Presentasjon av rapporten
Planlegge utredningsdagen Gruppene organiserer selv arbeidet med rapporten    

Steg 2d: Klinisk praksis på sykehusavdeling

SamPraks på sykehusavdeling har et praksisløp med flere møtepunkter, som fordeles over to arbeidsdager. Praksisen bygger videre på introduksjonskurset, og du skal jobbe i den tverrprofesjonelle gruppen du er plassert i.

Du får erfaring med å jobbe gjennom å gjøre en tverrprofesjonell utredning av en inneliggende pasient med sammensatte og komplekse behov. Dere får tildelt avdeling i god tid før praksisen starter.

  • Det første møtet er et kort “bli kjent” møte hvor dere også skal diskutere med utgangspunkt i refleksjonsoppgaven fra introduksjonskurset, og starte planleggingen av hvordan dere skal legge opp gruppearbeidet.
  • Andre gang møter dere opp på sykehuset hvor dere får utdelt pasientens journal og får tid til å planlegge pasientkonsultasjonen. Deretter skal dere i fellesskap gjennomføre en topp-til-tå-vurdering av pasienten.
  • På det tredje og siste organiserte møtet skal dere presentere gruppens felles rapport for andre studenter og faglærere. 

Utover dette organiserer gruppene videre arbeid på egen hånd.

Bli kjent møte Tirsdag uke 1 Tiden mellom de organiserte gruppemøtene Torsdag uke 1
Diskutere refleksjonsoppgaver fra introduksjonskurset Planlegge og gjennomføre pasientundersøkelser Gruppene jobber videre med rapporten Presentasjon av rapporten
Planlegge utredningsdagen Gruppene organiserer selv arbeidet med rapporten    

Arbeid med rapport individuelt og i gruppe

Publisert 13. jan. 2021 11:48 - Sist endret 13. mai 2024 09:29