I mai 2020 lyste SHE ut sin andre runde med studentstipender. SHE ønsket å mobilisere studenters kreative evner og gi studenter en aktiv rolle i aktualiseringen av bærekraftsutfordringer med relevans for fakultetets utdanninger.
- Med tanke på at senteret først åpnet 1. juni 2020, er vi svært glade for at vi mottok hele 15 søknader fra studenter. Alle hadde i tillegg høy kvalitet, så det var gøy, forteller Heggen. Tiril Seppola Reed, tidligere masterstudent på Institutt for helse og samfunn og ansvarlig for utdeling av studentstipender i SHE, sier seg enig.
- Jobben med å velge ut hvilke søknader som skulle motta midler var derfor utfordrende, men vi mener vi klarte å velge ut syv prosjekter som både hver for seg og sammen bidrar til å jobbe mot SHE sin bærekraftmodell, sier Reed fornøyd.
Stort mangfold
De syv utvalgte prosjektene fikk alt fra et par tusen kroner til litt over 100.000 kr.
- At det er så stort sprik i hvor mye som er tildelt til de ulike prosjektene mener vi reflekterer variasjonen og bredden i prosjektene. Prosjektet som fikk flest midler hadde tydelige ambisjoner og var et særlig godt eksempel på et SHE-prosjekt.
Studentene bak dette prosjektet ønsker å spre kunnskap om hvordan norsksomaliere ble rammet av korona og hvordan lytterne selv kan bli en endringsagent for mer sosial likhet i helse.
Prosjektet hadde også en tydelig framdriftsplan og det var allerede innledet et samarbeid med førsteamanuensis i medisinsk historie, Anne Kveim Lie. Slikt samarbeid mellom undervisere og studenter ser vi svært positivt på
– Vi tror det kan bidra til god forankring i fagmiljøene og fremme studenter som medarbeidere i utviklingen av undervisning om bærekraftsutfordringer, forteller Heggen.
Ulik bærekraftstilnærming
Reed påpeker videre at prosjektene som fikk midler hadde svært ulike måter å omfavne SHE sin bærekraftsvisjon. Reed forteller videre:
- Det er kanskje ikke så rart at det var stor variasjon av bærekraftstilnærmingen – bærekraft er jo et vidt begrep som favner mye. Likevel hadde alle prosjektsøknadene en klar tanke om hvordan de ville favne det.
For oss i SHE er det interessent og viktig å høre hva studentene tenker rundt helse og bærekraft. Perspektivene deres tar vi med i arbeidet framover. Vi kommer til å ha jevnlige stipendutlysninger framover, og gleder oss allerede til å lese flere prosjektsøknader.
Prosjektene
- Legepodden av Kaisa Filtvedt med flere
- Farmapodden av Malin Flønes og Cecilie Lunde
- Hefte om korona og ungdom av Marika Kromberg
- Videoserie om medisinsk innovasjon av Waleed Majeed
- Norsksomaliere og korona av Amanda Hylland Spjeldnæs, Emma Lengle, Sine Grude og Ida Sofie Rettedal Skjæveland
- Pediatrismertepodden av Camilla Gustavsen og David Hui
- Familieplanlegging hos immigrantkvinner av Emran Hasan