UiOs menneskerettighetspris 2021

Årets prisvinner, Jens Petter Gitlesen, er en livslang forkjemper for funksjonshemmedes rettigheter i Norge.

ansikt, briller

Foto: Privat

Mandag 6. desember overrekkes prisvinneren med seminar, 10.000 Euro og et litografi av Frans Widerberg.

Årets prisvinner av UiO menneskerettighetspris er en livslang forkjemper for funksjonshemmedes menneskerettigheter i Norge. Menneskerettigheter er noe alle mennesker har, og ikke noe myndigheter kan dele ut til noen, men ikke alle. Kampen mot slike holdninger har Jens Petter Gitlesen stått i gjennom mange år og han har tatt arbeidet flere skritt framover.

Jens Petter Gitlesen er forbundsleder i Norsk Forbund for Utviklingshemmede (NFU), leder av Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner (SAFO), og  universitetslektor ved Universitetet i Stavanger.

SHEs styreleder, Eivind Engebretsen, er konferansier på arrangementet.

Prisoverrekkelsen finner sted 6. des. 2021 16:1518:00Universitetets aula

Av Trine Kleven