Karrierebygging i SHE
- Jobben i SHE gir meg en unik erfaring i både ledelse, prosjektarbeid og tverrfaglig samarbeid. Helse og bærekraft er noe jeg brenner for, og det er svært givende å vite at jeg som medisinstudent og ansatt i SHE kan være med på å utvikle nye og “grønnere” strategier for utdannelsen av fremtidens helsepersonell.
Ritika Sharma er fjerde-års medisinstudiet ved UiO. Hun søkte studentjobb i SHE og ble ansatt i februar 2021 sammen med tre andre. Ledervervet har de seks måneder hver, og nå er det Ritikas tur.
Workshop i bærekraft for helsestudenter
- I november holdt vi en heldags workshop på den nordiske konferansen FINO 2021 (Federation of International Nordic medical students’ Organisations). Vi utviklet en workshop-modell med fokus på å diskutere bærekraftsmålene. Studentene som deltok ble ledet gjennom debatter og kreative oppgaver, samt bærekraftsmål og FNs klimarapport.
- Studentene i Wp5, arbeidspakke for student-og lærerinvolvering, har nå vært ansatt i ett år. Gjennom det siste året har vi etablert SHE sin Facebook og Instagram profil med innhold som har skapt stort engasjement blant studenter. Vi har arbeidet med studentstipend-utlysninger, der vi har støttet svært spennende og aktuelle prosjekter som podcastene Folkefeber Sesong 2 og 3 og Huden Din. I tillegg arrangerte vi eventer som “What is Sustainability” med forsker Tony Sandset, og markerte FN-dagen med UN Student Association Oslo, der vi inviterte Lindis Hurum (generalsekretær i Leger uten Grenser), og professor Dan Banik, for å belyse sammenhengen mellom helseutfordringer og klima.
Å få lærerne til å undervise i bærekraftig helse
Til tross for pandemitid, har det siste året vært svært spennende og innholdsrikt. Som ny studentleder i Wp5 skal jeg bygge på erfaringene fra fjoråret og jobbe ytterligere med å øke studentengasjementet for bærekraftig helseutdanning. I tillegg blir det viktig å involvere og motivere lærere til å formidle bærekraft gjennom sin undervisning. Et felles engasjement for bærekraft og helse, både blant studenter og undervisere, er essensielt for at FNs bærekraftsmål skal bli en selvfølge i fremtidens helsebeslutninger.
Ritika har deltatt i arbeidet med en nasjonal Klimarapport på vegne av medisinerutdanningene i Norge. Her kommer de med konkrete innspill til hvordan lærerne kan ta inn bærekraftstematikker i sin allerede eksisterende undervisning. Les mer om klimarapporten her.