English version of this page

UiO med nytt studietilbud i bærekraftig helse

1. november er søknadsfristen for ny utdanning i bærekraftig helse. Honours Certificate Education for Sustainable Health er et fag du kan ta samtidig med øvrige master- og profesjonsstudier ved Universitetet i Oslo.

himmel, dagtid, studenter samtaler

Foto: Jarli & Jordan/UiO

– Honours-sertifikatet gir studentene en unik mulighet til å skaffe seg kunnskap om noen av vår tids største helseutfordringer og hvordan vi kan takle disse, sier ansvarlig Tony Sandset, forsker ved Senter for bærekraft i helseutdanningene.

Master- og profesjonsstudenter ved UiO kan nå søke på et helt nytt engelskspråklig utdanningstilbud, et Honours-sertifikat: Education for Sustainable Health. Dette utdanningstilbudet går parallelt med profesjons- eller masterstudium og gir 20 studiepoeng.

Vi må møte samfunnets behov

– Dette er det tredje Honours-sertifikatet som tilbys ved Universitetet i Oslo. Studenter etterspør kunnskap om bærekraft i helseutdanningene, og vi tilbyr derfor dette for å møte samfunnets behov, forklarer Sandset.

Studentene deltar i tverrfaglige samarbeid med undervisning i ledende forskningsmiljøer. Det vil være seminarer som fokuserer på innovative metoder og bærekraftspedagogikk samt gruppearbeid basert på konkrete case.

– Vi tilbyr 30 studieplasser i første omgang, forteller Sandset. Honours-sertifikatet har oppstart for nye studenter fra 2024.

Hvorfor bør jeg velge Honours-sertifikatet?

Du bør velge Honours-sertifikatet Education for Sustainable Health hvis du ønsker å:

• Forstå helseutfallene knyttet til klimaendringer og forstyrrelser av økosystemer.
  • Bli kjent med ulike metoder for å analysere problemstillinger knyttet il bærekraftig helse.

Søknadsfrist

Søknadsfrist 1. november 2023.
Du kan søke her.

Digitalt infomøte for studenter

Ønsker du mer informasjon kan du delta på vårt digitale møte 11. oktober kl. 16.15. Meld deg på her.

Beskrivelse av Honours-sertifikatet finner du her.

Øvrige Honours-sertifikat ved UiO

Universitetet i Oslo tilbyr nå tre tverrfaglige Honours-sertifikat for høyere grads studenter. Miljøhumaniora og miljøvitenskap ble lansert i 2020 og i høst kan du også søke om opptak til Education for Sustainable Health i tillegg til Honours-sertifikat i Livsvitenskapsinnovasjon.

Emneord: Honours Certificate, bærekraftig helse, bærekraftskompetanser
Publisert 20. sep. 2023 15:26 - Sist endret 18. okt. 2023 15:49