Helsesektorens respons på klimaendringene

I slutten av august får masterstudenter og helseledere muligheten til å lære om en klimatilpasset helse- og omsorgssektor.

studenter, bærekraftsmålene

Foto: Jarli&Jordan/UiO

- Helseledere er sentralt når vår sektor skal omstille seg til å bli en bærekraftig, lavutslipps og klimatilpasset sektor. Derfor har jeg laget et kurs for lederne som tar den anerkjente erfaringsbaserte masterutdanningen i helseadministrasjon, sier emneansvarlig Erlend T. Aasheim

Særdeles bra kurs. Inspirerende og motiverende.

- Deltaker 2023

28.-30. august er det klart for bærekraft i helseutdanninger. Emnet Helsesektorens respons på klimaendringene: ditt lederskap teller er en del av mastergraden i erfaringsbasert helseadministrasjon ved Universitetet i Oslo. Emnet er elektivt.

Hva helsesektoren kan gjøre for å bli mer bærekraftig

Etter å ha gjennomført emnet, vil deltakerne ha kunnskaper og ferdigheter som gjør de bedre i stand til å fremme omstilling til en bærekraftig, lavutslipps og klimatilpasset helse- og omsorgssektor. Deltakerne får oversikt over hvordan klimaendringer påvirker helse og hva ulike aktører i sektoren kan gjøre for å redusere helsekonsekvensene av klimaendringer, via reduksjon av utslipp og tilpasning til klimaendringene. I tillegg vil emnet formidle videre politiske ambisjoner og offentlige føringer, eksempler på innsats hos norske aktører, samt ledelsesmessige, samfunnsmessige og globale utfordringer.

Kurset bør være obligatorisk for masterutdanningen i helseadministrasjon. Helst bør kurset også komme inn i lederutdanningsprogrammene til helseforetakene.

- Deltaker 2023

Imponerende forelesere

Det uttalte en av deltakerne i 2023 og lista over årets forelesere er ikke dårligere. Her kan du lytte til blant andre Sara Soraya Eriksen (styreleder i Legenes Klimaaksjon), Espen R. Nakstad (assisterende direktør i Helsedirektoratet), David Brasfield (arkitekt og tidligere miljøleder ved Sunnaas Sykehus), Lena Bugge (lege), Dag O. Hessen (professor i biologi) og Mahmood Bhutta (professor i helse ved Universitetet i Sussex).

Forsyningskjedene i helsetjenesten og bærekraft

Professor Mahmood Bhuttas ekspertområde er bærekraftige helsetjenester, helsesystemer og øre- og hørselslidelser. Han kommer til Universitetet for å snakke om forsyningskjedene i helsetjenesten og bærekraft fredag 30. august kl. 10.15 i Helsedirektoratets lokaler på Storo. Forelesningen strømmes på Helsedirektoratets nettsider.

Påmelding og mer informasjon

Her kan du melde deg på og lese mer informasjon om emnet Helsesektorens respons på klimaendringene: ditt lederskap teller

Av Trine Kleven
Publisert 10. juli 2024 12:12 - Sist endret 10. juli 2024 12:41